نان، پاستا تهیه شده از هوا؟ غذای انقلابی توجه جهانیان را به خود جلب می کند

نان، پاستا تهیه شده از هوا؟  غذای انقلابی توجه جهانیان را به خود جلب می کند

این پودر به خودی خود شبیه زردچوبه است و طعمی شبیه ترکیبی سبک و آجیلی از بادام هندی و بادام دارد.

به نظر نمی رسد که اشتها آور باشد – پودری به رنگ زرد خردلی با بافت نشاسته ای – اما ماده ای که روز پنجشنبه در سنگاپور برای اولین بار در جهان عرضه شد، به عنوان آخرین پیشرفت در فناوری مواد غذایی معرفی می شود.

این ماده که از هوا، آب، برق و میکروب‌ها توسط استارت‌آپ فنلاندی Solar Foods تولید می‌شود، می‌تواند برای تهیه هر چیزی از نان گرفته تا پاستا استفاده شود. این اولین مزه رسمی خود را پس از تایید دولت شهر برای فروش محصولات حاوی این ماده در اکتبر گذشته انجام داد.

این پودر به خودی خود شبیه زردچوبه است و طعمی شبیه ترکیبی سبک و آجیلی از بادام هندی و بادام دارد. 65 تا 70 درصد پروتئین، 5 تا 8 درصد چربی است و ترکیبی شبیه به سویا یا جلبک خشک شده دارد.

تهیه غذا از هوا؟ اینگونه است که این پودر آجیلی شبیه زردچوبه توسط استارتاپ فنلاندی @Solar_Foods ساخته شد.

Solein، همانطور که نام دارد، بر اساس روند تخمیر میکروبی رو به رشد است. این به روشی مشابه دم کردن آبجو ساخته می شود. میکروب ها به جای شکر از نیتروژن و دی اکسید کربن تغذیه می کنند و شروع به رشد می کنند. آب اضافی خارج می شود و سپس خشک می شود و به صورت پودر در می آید.

با توجه به اینکه این فناوری پتانسیل تولید کالری خوراکی بدون زمین کشاورزی را دارد، حتی با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران در بخش پروتئین جایگزین گسترده‌تر تلاش می‌کنند، مورد توجه قرار گرفته است. غول کشاورزی Archer-Daniels-Midland Co. در حال وام دادن است و در این ماه شراکت استراتژیک خود را با شرکت کالیفرنیایی Air Protein برای ساخت و راه اندازی یک کارخانه در مقیاس تجاری اعلام کرده است.

پاسی واینیکا، مدیر اجرایی سولار فودز در مصاحبه ای گفت: «چند دهه» طول می کشد تا حجم تولید غذا از هوا تأثیر واقعی بر جهان بگذارد. علاقه و کشش زیادی از سوی مصرف کننده وجود دارد و این یک نکته مثبت است.

حداقل تا سال 2024 که یک کارخانه اثبات مفهوم در مقیاس کوچک به طور کامل عملیاتی شود، Solein به طور گسترده در دسترس نخواهد بود. سرعت یخبندان تاییدها یکی از عواملی است که انتشار آن را کند می کند. سنگاپور تنها حوزه قضایی است که به سولین چراغ سبز نشان داده است. واینیککا گفت که انتظار نمی رود قبل از سال 2025 در اتحادیه اروپا تایید شود.

در حال حاضر، این شرکت فنلاندی در حال همکاری با شرکت‌های مواد غذایی و رستوران‌ها است تا از این محصول در ظروف یا به عنوان یک ماده لبنی جایگزین استفاده کند. همچنین در حال انتشار ویدئوهایی است که کاربردهای عملی سولین از جمله در بستنی و راویولی را نشان می دهد.

Solar Foods پروژه ای بود که در سال 2017 توسط یک موسسه تحقیقاتی دولتی فنلاند منتج شد. این شرکت حدود 105 میلیون یورو (113 میلیون دلار) بودجه از شرکت هایی از جمله Agronomics Ltd. و CPT Capital جذب کرده است. می خواهد m را بالا ببرد