ناسا ماموریت جدیدی را برای کاوش دراماتیک ترین اجرام کیهان راه اندازی می کند

ناسا ماموریت جدیدی را برای کاوش دراماتیک ترین اجرام کیهان راه اندازی می کند

IXPE دارای سه تلسکوپ فضایی پیشرفته با آشکارسازهای ویژه حساس به قطبش است.

واشنگتن:

ماموریت کاوشگر پلاریمتری پرتو ایکس تصویربرداری ناسا (IXPE) در ساعت 1 بامداد پنجشنبه به وقت شرق با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب شد.

رصدخانه IXPE با تلاش مشترک با آژانس فضایی ایتالیا، اولین ماموریت ناسا است که به اندازه‌گیری قطبش پرتوهای ایکس از شدیدترین و مرموزترین اجرام جهان – بقایای ابرنواخترها، سیاه‌چاله‌های کلان پرجرم، و ده‌ها مورد دیگر با انرژی بالا اختصاص دارد. اشیاء.

توماس زوربوخن، معاون مدیر اداره مأموریت علمی در مقر ناسا در واشنگتن، گفت: «IXPE نشان دهنده یک اول فوق العاده دیگر است.

او ادامه داد: “ما به همراه شرکای خود در ایتالیا و سراسر جهان، رصدخانه فضایی جدیدی را به ناوگان خود اضافه کرده‌ایم که درک ما از کیهان را برای سال‌های آینده شکل خواهد داد. هر فضاپیمای ناسا با دقت انتخاب می‌شود تا رصدهای کاملاً جدید را هدف قرار دهد. علم جدید را فعال می کند و IXPE جهان خشن اطرافمان را به ما نشان می دهد، مانند ستاره های در حال انفجار و سیاهچاله های مرکز کهکشان ها، به گونه ای که ما هرگز نتوانسته ایم آن را ببینیم.”

این موشک همانطور که انتظار می رفت عمل کرد و 33 دقیقه پس از پرواز، جداسازی فضاپیما انجام شد. تقریباً یک دقیقه بعد، فضاپیما آرایه های خورشیدی خود را باز کرد. IXPE در ارتفاع تقریبی 372 مایلی (600 کیلومتری) وارد مدار خود به دور استوای زمین شد. حدود 40 دقیقه پس از پرتاب، اپراتورهای ماموریت اولین داده های تله متری فضاپیما را دریافت کردند.

مارتین ویسکوپف، محقق اصلی IXPE در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در هانتسویل، آلاباما، گفت: «این احساس غیرقابل توصیفی است که ببینید چیزی که دهه‌ها روی آن کار کرده‌اید واقعی می‌شود و به فضا پرتاب می‌شود.» Weisskopf ایده این فضاپیما را مطرح کرد و از دهه 1970 آزمایش های مهمی را در نجوم پرتو ایکس انجام داد. او افزود: “این تازه شروع IXPE است. ما کار زیادی در پیش داریم. اما امشب جشن می گیریم!”

IXPE دارای سه تلسکوپ فضایی پیشرفته با آشکارسازهای ویژه حساس به قطبش است. قطبش یک خاصیت نور است که سرنخ هایی از محیطی که نور از آن سرچشمه می گیرد دارد. ماموریت جدید بر اساس اکتشافات علمی تلسکوپ های دیگر، از جمله رصدخانه پرتو ایکس چاندرا، تلسکوپ پرتو ایکس شاخص ناسا ساخته شده و تکمیل می شود. اولین عملیات سبک قرار است در ژانویه آغاز شود.

ناسا مارشال ماموریت IXPE را برای اداره ماموریت علمی آژانس به عنوان پروژه برنامه کاوشگران ناسا مدیریت می کند. IXPE یک همکاری بین المللی بین ناسا، آژانس فضایی ایتالیا، همراه با شرکا و ارائه دهندگان در 12 کشور دیگر است. مارشال سه تلسکوپ پرتو ایکس را ساخت. آژانس فضایی ایتالیا به آشکارسازهای قطبش IXPE کمک کرد.

بال هوافضا در برومفیلد، کلرادو، این فضاپیما را فراهم کرد و عملیات فضاپیما را در آزمایشگاه فیزیک اتمسفر و فضایی دانشگاه کلرادو بولدر مدیریت کرد. مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرین بلت، مریلند، برنامه کاوشگران را مدیریت می کند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)