نابغه ریاضی هندی-آمریکایی، نیکیل سریواستاوا، در میان 3 مورد برای حل مسئله معروف 1959، برنده جایزه شد.

نابغه ریاضی هندی-آمریکایی، نیکیل سریواستاوا، در میان 3 مورد برای حل مسئله معروف 1959، برنده جایزه شد.

نیکیل سریواستاوا، ریاضیدان هندی-آمریکایی، یکی از سه برنده جایزه سیپریان فویاس است.

واشنگتن:

نیکیل سریواستاوا، ریاضیدان برجسته هندی-آمریکایی، که در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تدریس می کند، به طور مشترک برای اولین جایزه Ciprian Foias در نظریه عملگر توسط انجمن ریاضی آمریکا (AMS) انتخاب شده است.

به همراه نیکیل سریواستاوا، دو جایزه دیگر آدام مارکوس و دانیل اسپیلمن هستند. آدام مارکوس دارای کرسی تحلیل ترکیبی در Ecole Polytechnique Federale de Lozanne (EPFL) در سوئیس است. دانیل اسپیلمن پروفسور استرلینگ علوم کامپیوتر، استاد آمار و علم داده و استاد ریاضیات است.

در بیانیه رسانه‌ای آمده است که این جایزه کار بسیار بدیع آنها را که روش‌هایی برای درک چند جمله‌ای مشخصه ماتریس‌ها معرفی و توسعه داده است، یعنی روش پراکندگی تکراری (همچنین با همکاری باتسون) و روش درهم‌آمیزی چندجمله‌ای‌ها را به رسمیت می‌شناسد.

این ایده‌ها با هم یک جعبه ابزار قدرتمند با کاربردهای فراوان، به ویژه در مقاله موفقیت‌آمیز سه‌گانه «درهم تنیدگی خانواده‌ها II: چندجمله‌ای مشخصه مختلط و مسئله کادیسون-سینگر» (Annals of Mathematics، 2015) ارائه کردند، که «مسئله سنگ فرش» معروف را حل می‌کند. انجمن ریاضی آمریکا گفت: در نظریه عملگر، که توسط ریچارد کادیسون و ایزادور سینگر در سال 1959 فرموله شد.

در بیانیه ای مشترک، سه برنده جایزه گفتند که مایلند آن را از طرف بسیاری از افرادی که کارشان به حل مشکل کادیسون-سینگر کمک کرده است، بپذیرند.

آنها گفتند: “درگیری ما آخرین فصل یک داستان شگفت انگیز بود که امیدواریم الهام بخش راه حل های مشابه برای مشکلات دشوار در آینده باشد.”

این جایزه در تاریخ 5 ژانویه سال آینده در نشست مشترک ریاضیات 2022 در سیاتل که به عنوان “بزرگترین گردهمایی ریاضیات در جهان” توصیف می شود، به پروفسور نیکیل سریواستاوا و همکارانش اهدا خواهد شد.

جایزه Ciprian Foias سومین جایزه مهمی است که نیکیل سریواستاوا دریافت کرده است، که قبلاً به طور مشترک جایزه جورج پولیا را در سال 2014 و جایزه برگزار شده در سال 2021 را دریافت کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)