معدن مورد مناقشه گوتام آدانی در استرالیا نشان می دهد که حذف زغال سنگ آسان نیست

معدن مورد مناقشه گوتام آدانی در استرالیا نشان می دهد که حذف زغال سنگ آسان نیست

هزاران استرالیایی در اعتراض به معدن زغال سنگ کارمایکل متعلق به غول معدنی آدانی اینترپرایز تظاهرات کردند. (فایل)

معدن زغال‌سنگ میلیاردر گوتام آدانی در استرالیا، پروژه‌ای که به نمادی جهانی برای مخالفت با سوخت‌های فسیلی تبدیل شده است، پس از بیش از یک دهه اختلافات تلخ بر سر توسعه آن، در حال آماده شدن برای آغاز صادرات است.

این عملیات که در سال 2010 پیشنهاد شد و به دلیل چالش‌های قانونی، مشکلات مالی و کمپین مستمر فعالان آب و هوا متوقف شد، قرار است اولین محموله‌ها را قبل از پایان دسامبر ارسال کند و هدف آن تامین اولیه 10 میلیون تن زغال سنگ حرارتی سالانه برای حداقل 30 سال است. .

مخالفت با معدن کارمایکل، واقع در داخل مرز مرجانی نمادین استرالیا در ایالت کوئینزلند، فعالان محیط زیست را به بانک‌های وال استریت، بیمه‌گران و سرمایه‌گذاران رسانده است و تصویری از کمپین بین‌المللی رو به افزایش علیه آلوده‌ترین سوخت فسیلی در دهه گذشته ارائه می‌دهد.

سامانتا هپبورن، استاد حقوق در دانشگاه دیکین مستقر در ملبورن که بر مسائل معدنی و انرژی تمرکز کرده است، می‌گوید: «به نظر می‌رسد کارمایکل گفتگوی گسترده‌تری درباره آینده زغال‌سنگ حرارتی ایجاد کرده است. این نه تنها برای فعالان، بلکه در اتاق‌های هیئت مدیره و سرمایه‌گذارانی در سرتاسر جهان که می‌خواهند قرار گرفتن در معرض سرمایه‌گذاری‌های سمی را کاهش دهند، اتفاق می‌افتد.»

با این حال، شروع فروش خارج از کشور همچنین بازتاب نقش محوری زغال سنگ در ترکیب انرژی جهان است، وضعیتی که باعث شد چین و هند – مصرف‌کنندگان اصلی – تلاش‌ها برای تعیین ضرب‌الاجل جهانی برای حذف تدریجی سوخت در مذاکرات آب و هوایی COP26 را کاهش دهند. تقاضا در بخش‌هایی از آسیا در حال افزایش است و راه حل پکن و دهلی نو برای کمبودهای اخیر برق، افزایش تولید زغال سنگ بود.

به گفته براووس معدن و منابع، واحد آدانی در استرالیا، صادرات کارمایکل برای تامین برق هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تحلیلگران انتظار دارند حداقل بخشی از این مواد توسط نیروگاه های خود این مجموعه مورد استفاده قرار گیرد، اگرچه این شرکت از مشخص کردن جزئیات مشتریان خود خودداری کرد.

براووس در بیانیه‌ای گفت: «ما قبلاً بازار 10 میلیون تن زغال‌سنگ در سال را تضمین کرده‌ایم» و تأیید کرد که برنامه‌های صادراتی آن در مسیر درست قرار دارند. به گفته این شرکت، “زغال سنگ با قیمت گذاری شاخص فروخته خواهد شد” و تمام مالیات ها و حق امتیازها به صورت محلی پرداخت خواهد شد. قیمت‌های زغال‌سنگ دریایی در هفته‌های اخیر به شدت نوسان کرده‌اند و از بالاترین رکورد در ماه اکتبر سقوط کرده و سپس بخشی از افزایش‌ها را جبران کرده‌اند.

این پروژه که خود شرکت آن را تامین مالی کرد، از برنامه های اولیه برای عملیاتی 16 میلیارد دلار استرالیا (11 میلیارد دلار) که می تواند 60 میلیون تن در سال تولید کند، کاهش یافته است. این شرکت همچنین بیش از 100 تاییدیه برای توسعه را فهرست کرده است و استراتژی‌های حفاظتی از جمله برنامه‌هایی برای حفاظت از فنچ گلو سیاه در حال انقراض که در منطقه پروژه یافت می‌شود، توسعه داده است.

دولت استرالیا همچنین استدلال می کند که معادن محلی مانند Carmichael می توانند انتشار جهانی را کاهش دهند، زیرا زغال سنگ کیفیت بالاتری دارد و استفاده از سوخت آلاینده تر را جایگزین می کند.

آدانی، دومین فرد ثروتمند آسیا و بنیانگذار گروه آدانی، با انتقاد شدیدی مواجه است زیرا شرکت هایش به دنبال افزایش سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی – از جمله معادن زغال سنگ و نیروگاه ها هستند – حتی در حالی که او یک کمپین 70 میلیارد دلاری برای ایجاد یک شرکت پیشرو در جهان را اعلام می کند. غول انرژی های تجدید پذیر

آدانی ماه گذشته در مجمع اقتصادی هند بلومبرگ گفت: «ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا انرژی های تجدیدپذیر را به جایگزینی مناسب و مقرون به صرفه برای سوخت های فسیلی تبدیل کنیم.» 2070.

پایان دادن به اتکای هند به زغال سنگ، که حدود 70 درصد از تولید برق را تشکیل می دهد، برای رسیدن به این هدف بسیار مهم است و مخالفان آدانی به پیشنهاداتی اشاره می کنند که می تواند تقریباً ظرفیت نیرو زغال سنگ این گروه را دو برابر کند و تولید سوخت را به طور چشمگیری افزایش دهد.

تیم باکلی، مدیر مطالعات مالی انرژی در موسسه اقتصاد انرژی و تجزیه و تحلیل مالی، گفت: آدانی سعی می‌کند دو طرف خیابان را طی کند.

پروژه کارمایکل توجه گسترده ای را در مقیاس اولیه برنامه ریزی شده خود به خود جلب کرده است، که می تواند بزرگترین معدن زغال سنگ استرالیا را ایجاد کند، این واقعیت است که عرضه جهانی را افزایش می دهد، درست زمانی که کشورهایی از جمله ایالات متحده از مصرف کنندگان می خواهند تا به سرعت مصرف سوخت را کنار بگذارند. مخالفت برخی از زمین داران بومی

همچنین نگرانی‌های پایداری وجود دارد که این توسعه که شامل یک راه‌آهن 200 کیلومتری (124 مایلی) می‌شود، می‌تواند به فعال کردن یک سری معادن در حوضه دست نخورده گالیله کوئینزلند کمک کند، منطقه‌ای غنی از زغال سنگ تقریباً به اندازه بریتانیا.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)