در سایه Omicron، آتش بس آمریکا و عربستان راه را برای افزایش غیرمنتظره تولید نفت هموار کرد

در سایه Omicron، آتش بس آمریکا و عربستان راه را برای افزایش غیرمنتظره تولید نفت هموار کرد

ظهور نوع جدید کووید در هفته گذشته به کاهش 20 درصدی قیمت نفت کمک کرد.

ایالات متحده و عربستان سعودی پس از هفته‌ها خصومت در مورد قیمت‌های بالای نفت به تنش‌زدایی رسیده‌اند و کارتل اوپک پلاس افزایش تولید را حتی در شرایطی که نوع جدید کووید تقاضا را تهدید می‌کند، اعلام کرد.

این گروه به رهبری عربستان سعودی و روسیه با توافق برای اضافه کردن 400 هزار بشکه در روز نفت از ژانویه، حتی در شرایطی که این ویروس قیمت ها را برای کشورهای تولیدکننده نفت تضعیف می کند، بازارها را شگفت زده کرد. با این حال، این درها را برای تغییر نظر باز گذاشت و گفت: در صورت تغییر شرایط، وزیران می توانند هر لحظه دوباره گرد هم آیند تا تصمیم را بررسی کنند.

پس از هفته‌ها تنش دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایالات متحده – با درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای کاهش قیمت نفت و عقب‌نشینی اوپک – یک آتش‌بس به وجود آمد. به گفته یکی از آشنایان این نشست، مقامات آمریکایی این هفته در خلیج فارس بوده اند و نتیجه مذاکرات آنها یک تغییر بازی بوده است که فراتر از سیاست نفتی است. هیچ یک از طرفین نگفتند که هر کدام چه امتیازاتی گرفته اند.

هیئت آمریکایی شامل آموس هوچستاین، دیپلمات ارشد انرژی ایالات متحده، و دیلیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی در امور اقتصاد بین المللی بود. در اوایل این هفته، هاخشتاین گفت که دو کشور درباره چگونگی “همکاری برای سرمایه گذاری در انتقال انرژی و همکاری برای ساختن معماری انرژی پاک قرن بیست و یکم” بحث کرده اند.

مشخص نیست که این ماموریت دیپلماتیک تا چه اندازه فراتر از انرژی رسیده است: بایدن از زمان روی کار آمدن خود از معامله مستقیم با ولیعهد محمد بن سلمان، ولیعهد بالفعل امتناع کرده و تنها با پدرش، ملک سلمان، صحبت کرده است. فراتر از سیاست نفتی، منافع مشترک دو کشور شامل ایران و مذاکرات بر سر مهار جاه طلبی های هسته ای آن می شود.

پس از آنکه بایدن در ماه گذشته میلیون‌ها بشکه از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را برای کاهش قیمت نفت آزاد کرد، روابط به پایین‌ترین حد خود رسیده بود. با توجه به نگرانی‌های تورمی که بانک‌های مرکزی را در سطح جهان تحت تعقیب خود قرار داده است، بایدن به دنبال افزایش تأثیر این حرکت با مشارکت سایر کشورها از جمله ژاپن، هند و بریتانیا بود.

نمایندگان اوپک هشدار دادند که می توانند به تقویت قیمت ها واکنشی مشابه نشان دهند.

زمانی که نوع جدید کووید در هفته گذشته ظهور کرد و به کاهش 20 درصدی قیمت نفت کمک کرد، به نظر می رسید که کارتل دلیل خوبی برای کاهش تولید داشته باشد. اما پس از مذاکرات در خلیج فارس، مصالحه ای حاصل شد – و این به نفع مسکو نیز بود که مایل بود به کار خود ادامه دهد. کارتل موافقت کرد که به برنامه اولیه خود برای افزایش تدریجی عرضه پایبند باشد، اما در صورتی که بازارها رو به وخامت بگذارند، با یک بند خروج از بازار موافقت کرد.

ial5mdos

ایالات متحده از تصمیم اوپک استقبال کرد و اشاره ویژه ای به عربستان داشت.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید پس از این نشست گفت: «ما از هماهنگی نزدیک در هفته‌های اخیر با شرکایمان عربستان سعودی، امارات و سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس برای کمک به رفع فشارهای قیمتی قدردانی می‌کنیم.» همراه با انتشار هماهنگ اخیر ما از SPR، ما معتقدیم که این باید به تسهیل بهبود اقتصاد جهانی کمک کند.

در ابتدای جلسه، وزرا سخت صحبت کردند و نمایندگان بر عدم اطمینان ناشی از Omicron در مورد تقاضای نفت تاکید کردند. آنها تصمیم گیری را به آخرین لحظه موکول کردند و جلسات فنی را به تعویق انداختند تا قبل از اینکه مجبور به بررسی اعداد و ارقام شوند، اطلاعات جدید بیشتری در دسترس قرار گیرد.

نفت خام برنت، معیار جهانی نفت، در توافق اوپک پلاس تا 4.6 درصد سقوط کرد، اما با درک اهمیت بند خروج از توافق، این ضررها را جبران کرد. برنت در پایان روز خود با 2.3 درصد افزایش به 70.48 دلار در هر بشکه رسید.

اوپک پلاس در بیانیه خود گفت که نشست آن به طور موثر “در جلسه” باقی مانده است، به این معنی که می تواند بدون هشدار قبل از نشست بعدی خود که برای 4 ژانویه برنامه ریزی شده است، سیاست را تغییر دهد. یک سابقه

باب مک نالی، رئیس مشاور گروه انرژی راپیدان و یکی از مقامات سابق کاخ سفید گفت: بیانیه اوپک پلاس که اعلام می کند نشست همچنان ادامه دارد، بسیار مهم است. این نشان می‌دهد که در صورت اقتضای شرایط، آماده توقف یا قطع هستند.»