معامله غلات دریای سیاه با مانع برخورد می کند – سازمان ملل – اخبار جهانی RT

گزارش ها حاکی از آن است که روسیه دسترسی به یک بندر اوکراین را تا زمانی که کی یف یک خط لوله کود شیمیایی را دوباره فعال کند، محدود کرده است

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که روسیه به مرکز هماهنگی مشترک در استانبول اطلاع داده است که عبور کشتی‌های غلات به بندر یوژنی را تا زمانی که اوکراین خط لوله آمونیاک تولیاتی – اودسا را ​​بازگشایی کند، محدود خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، دوجاریک گفت که ربکا گرینسپن، مدیر کل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) در حال کار برای حل مشکل خط لوله است، اما هنوز هیچ پیشرفتی برای گزارش وجود ندارد.

سازمان ملل همچنین ابراز نگرانی کرد که اجرای توافق کند شده است و تنها 33 کشتی در ماه مه بنادر اوکراین را ترک کردند. “دو برابر کمتر از ماه آوریل.” این در حالی است که تعداد تیم های بازرسی از سه تیم به دو تیم کاهش یافته است.

یوژنی یکی از سه بندر تحت پوشش ابتکار دریای سیاه ژوئیه 2022 است، سایر بندرها چرنومورسک و اودسا هستند. توافق با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه، محموله های غلات اوکراینی را از طریق دریا و همچنین رفع انسداد صادرات کشاورزی روسیه را پیش بینی کرده بود – اما تنها بخش اول اجرا شده است.

در 17 می، مسکو با تمدید قرارداد برای 60 روز دیگر موافقت کرد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه این تصمیم را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که در دور دوم پیروز شد.


لاوروف به روز رسانی در مورد محموله های کود روسیه به آفریقا

وزارت نوسازی و زیرساخت های اوکراین در پستی در فیس بوک روز پنجشنبه روسیه را متهم کرد “یک امتناع غیرموجه دیگر … از ثبت ناوگان ورودی.”

یک مقام ارشد در کی‌یف به شرط فاش نشدن نام خود به رویترز گفت که اگر قرارداد دریای سیاه به تعداد بنادر و کالاهای بیشتر گسترش یابد، اوکراین بازگشایی خط لوله تولیاتی – اودسا را ​​بررسی خواهد کرد.

سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه در اوایل روز در گفت و گو با خبرنگاران گفت که هیچ یک از پنج موضوعی که مسکو با این توافق شناسایی کرده است – که خط لوله تولیاتی- اودسا تنها یکی از آنها بود – توسط سازمان ملل مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

موضع ما بدون تغییر باقی می ماند – صادرات آمونیاک بخشی از توافقات موجود است و قرار بود همزمان با حمل و نقل غلات اوکراین آغاز شود. ورشینین گفت که بدون پرداختن به این پنج موضوع، بحث در مورد تمدید قرارداد غلات پس از 17 ژوئیه بی فایده است.

این قرارداد در ابتدا در اوکراین و غرب به عنوان یک پیشرفت در رفع کمبود مواد غذایی در آفریقا و بخش‌هایی از آسیا مطرح شد. بر اساس اطلاعاتی که هفته گذشته وزارت بازرگانی ترکیه فاش کرد، با این حال، 47 درصد از صادرات اوکراین به کشورهای اتحادیه اروپا و تنها 27 درصد به کشورهایی مانند مصر، کنیا و سودان رسیده است.

بیش از 30 میلیون تن غلات از آگوست 2022 توسط 953 کشتی حمل شده است که ذرت 50 درصد محموله و گندم 27 درصد دیگر را تشکیل می دهد. بیشتر غلات برای مصرف انسان نبود، بلکه به عنوان خوراک حیوانات مشخص شده بود. بر اساس تحقیقی که یکی از نشریات اتریشی در فوریه منتشر شد، تقریباً نیمی از غلاتی که به اتحادیه اروپا راه یافت به علوفه خوک‌هایی تبدیل شد که توسط تولیدکنندگان ژامبون اسپانیایی پرورش می‌یابند.