مطالعه نشان می دهد که “مواد شیمیایی برای همیشه” سرطان زا در لنزهای تماسی یافت شده است

مطالعه نشان می دهد که

آنها را “مواد شیمیایی برای همیشه” می نامند زیرا به طور طبیعی تجزیه نمی شوند.

یک مطالعه جدید نشان داده است که بسیاری از لنزهای تماسی نرم از ایالات متحده عمدتاً از مواد شیمیایی سمی و سرطان‌زا تشکیل شده‌اند. نگهبان گزارش شده است. برای این مطالعه، محققان 18 نوع لنز تماسی محبوب را آزمایش کردند و سطوح بسیار بالایی از فلوئور آلی، نشانگر ماده پر و پلی فلوئوروآلکیل (PFA) را در هر کدام یافتند.

قابل ذکر است که PFAS به کلاسی از 14000 ماده شیمیایی اشاره دارد که معمولاً در محصولات مصرفی استفاده می شود تا آنها را در برابر آب و حرارت مقاوم کند. آنها همچنین در تعدادی از اقلام خانگی از جمله لباس، مبلمان، چسب، بسته بندی و سیم استفاده می شوند. آنها را “مواد شیمیایی برای همیشه” می نامند زیرا به طور طبیعی تجزیه نمی شوند.

PFAS همچنین با بسیاری از مسائل مانند سرطان، عوارض جنینی، بیماری کبد، بیماری کلیوی و اختلالات خود ایمنی مرتبط است.

این آزمایش که توسط وبلاگ‌های بهداشت عمومی Mamavation و Environmental Health News انجام شد، آثاری از فلورین آلی را در لنزهای برندهای Acuvue، Alcon و Coopervision جستجو کرد. فلور بین 105 قسمت در میلیون (ppm) تا 20700 ppm شناسایی شد.

نتایج حاکی از آن است که تمام لنزهای تماسی آزمایش شده از 100 ppm فراتر رفته اند که معادل 100,000,000 ppt یا 50,000 برابر بالاتر از بالاترین سطحی است که توسط EPA در آب آشامیدنی ایمن تلقی می شود.

اسکات بلچر، محقق دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، گفت روزنامه گاردین “شما می توانید لنزها را تقریباً PFAS خالص در نظر بگیرید.”

سه عدسی با بالاترین مقدار فلوئور آلی عبارتند از Alcon Air Optix (بدون هیدراگلاید) برای آستیگماتیسم (20000ppm)، رنگ Alcon Air Optix با فناوری Smartshield (20700ppm) و لنزهای تماسی Alcon Total30 برای پوشیدن روزانه (20400ppm).

در حال حاضر، مشخص نیست که قرار گرفتن در معرض PFAS از طریق لنزهای تماسی چه نوع اثراتی بر سلامتی خواهد داشت، زیرا هیچ مطالعه‌ای در مورد نحوه دریافت PFAS توسط چشم از لنزها انجام نشده است.

نه تنها لنزهای تماسی، بلکه تمام دستمال‌های توالت از اکثر مناطق در سراسر جهان حاوی «مواد شیمیایی برای همیشه» سمی هستند و ممکن است منبع مهمی برای آلودگی آب باشند.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مطالعات اخیر همچنین سطوح بالای مصرف PFAS را با افزایش سطح کلسترول و فشار خون، افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه یا بیضه، کاهش پاسخ واکسن در کودکان و موارد دیگر مرتبط دانسته‌اند.