مسابقه قهرمانی شطرنج جهان به سمت تای بریک دراماتیک پیش رفت – اخبار RT World

با تساوی روز شنبه، یان نپومنیچچی و دینگ لیرن همگی پس از 14 بازی کلاسیک مساوی شدند.

دینگ لیرن از چین در موقعیتی دشوار قرار گرفت تا در بازی ماراتن چهاردهم مسابقه قهرمانی شطرنج جهان مقابل یان نپومنیاختچی از روسیه در روز شنبه به تساوی برسد. آنچه که هیجان‌انگیزترین مسابقه عنوانی در دهه‌های اخیر نامیده می‌شود، اکنون در یک مسابقه تای‌بریک در روز یکشنبه مشخص خواهد شد.

با تساوی 6.5 امتیاز هر کدام در بازی چهاردهم و پایانی، یک نتیجه قاطع باعث می شد که یک قهرمان جدید جهان برای اولین بار از سال 2013 تاج گذاری کند. دینگ مهره های سفید را داشت که یک برتری کوچک اما قابل توجه در شطرنج نخبه بود. او همه فرصت ها را داشت تا به دنبال فرصت های برنده باشد.

با این حال، استاد بزرگ چینی دچار تزلزل شد و نتوانست در همان ابتدا مشکلاتی را برای نپومنیاختچی ایجاد کند و متعاقباً چندین اشتباه انجام داد که باعث شد حریفش یک فرصت باز کند. در شرایطی که دینگ خود را در موقعیت پایین‌تری می‌دید و زمان کوتاهی داشت، به نظر می‌رسید که روسی با مهره‌های سیاه یک پیروزی خیره‌کننده در بازی آخر را ثبت کند.

با این حال، خود نپومنیاچچی در حرکت 36 اشتباه کرد و برتری خود را تسلیم کرد. پس از رد و بدل شدن مهره‌ها، فقط یک جفت رخ و پیاده روی تخته باقی ماند تا پادشاهان را همراهی کنند، در حالی که بازیکنان کنترل زمان را داشتند. اگرچه Nepomniachtchi یک پیاده اضافی داشت، اما چنین برتری اغلب برای پیروزی کافی نیست، و دینگ در نهایت در یک بازی که 90 حرکت داشت و بیش از 6 ساعت و نیم طول کشید، تساوی را تضمین کرد.


ستاره شطرنج روس در مبارزه قهرمانی جهان پیشی گرفت

در حالی که دو استاد بزرگ در هفت امتیاز به هم گره می خورند، اکشن به یک سری از چهار بازی “سریع” در روز یکشنبه تغییر می کند. به بازیکنان هر کدام 25 دقیقه اختصاص داده می شود که برای هر حرکت ده ثانیه اضافه می شود. اگر تساوی باز هم شکسته نشود، یک مینی سری از دو بازی «بلیتز» با کنترل زمان سه دقیقه با دو ثانیه به هر حرکت اضافه می‌شود. اگر باز هم برنده ای ظاهر نشد، بازی های برق آسای بعدی در قالب «مرگ ناگهانی» با قرعه کشی برای تعیین رنگ ها خواهند بود.

آخرین باری که برای قهرمانی جهان به تای بریک نیاز بود، در سال 2018 بود، زمانی که مگنوس کارلسن از نروژ، رقیب آمریکایی فابیانو کاروانا را در تای بریک ‘سریع’ شکست داد. با این حال، برخلاف مسابقه امسال، که شش بازی تعیین کننده تقریباً بی سابقه داشت، در اجرای 2018 همه بازی های کلاسیک با تساوی به پایان رسیدند.

مسابقه امسال توسط مفسران شطرنج به عنوان هیجان انگیزترین مسابقه در یک نسل مورد استقبال قرار گرفته است. ویسواناتان آناند، قهرمان سابق جهان، این دیدار را “مسابقه ای برای اعصار” خوانده است. بازیکنان ضربه‌ای پشت سر هم رد و بدل کرده‌اند، و گاهی اوقات بازی تهاجمی و فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهند – اما همچنین مرتکب تعداد نامشخصی از اشتباهات شده‌اند.

در بازی 12، Nepomniachtchi که قبلاً با یک امتیاز برتری مسابقه را داشت، به یک برتری قوی دست یافت و به نظر می‌رسید که در آستانه کسب برتری دو امتیازی عملاً غیرقابل عبور با تنها دو بازی باقی مانده باشد. با این حال، روس به طور غیرقابل توضیحی شروع به بازی سریع در موقعیت دو لبه کرد و ابتدا برتری خود را تسلیم کرد و بلافاصله در موقعیت از دست رفته اشتباه کرد.

این دیدار در هتل سنت رجیس شهر آستانه قزاقستان در حال برگزاری است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: