مردی که طالبان را به کابل دعوت کرد، صحبت می کند – RT World News

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین این کشور، که گفت این دعوت نامه را صادر کرده، فاش کرد که طالبان کابل را در ماه اوت امسال تصرف نکردند، بلکه به پایتخت افغانستان دعوت شدند.

حرکت تنها راه بود “برای محافظت از جمعیت تا کشور، شهر در هرج و مرج قرار نگیرد و عناصر ناخواسته ای که احتمالا کشور را غارت می کنند، مغازه ها را غارت می کنند.” کرزی روز چهارشنبه در مصاحبه با AP اصرار کرد.

این مرد 63 ساله که بین سال‌های 2001 تا 2014 رئیس‌جمهور افغانستان بود، هنوز هم یک چهره بسیار تأثیرگذار در این کشور است.

ادامه مطلب


آمریکا و متحدان می گویند که طالبان از قول خود عقب نشینی می کند

در ماه اوت – زمانی که نیروهای طالبان طی چند هفته افغانستان را در نوردیدند و با سرمایه گذاری بر خروج نیروهای آمریکایی پس از دو دهه حضور در این کشور به کابل نزدیک شدند – کرزی در مذاکرات بر سر توافقنامه تقسیم قدرت شرکت داشت. بین گروه رادیکال و حکومت اشرف غنی.

او اصرار داشت که توافقنامه صلح در 14 اوت در دستور کار قرار دارد و رئیس جمهور غنی موافقت کرد که روز بعد برای دیدار با نمایندگان طالبان به دوحه پایتخت قطر سفر کند.

در 15 اوت، تنش ها در کابل بالا بود، زیرا مردم محلی می ترسیدند که پایتخت طوفان شود، اما رئیس جمهور سابق گفت که طالبان صبح با او تماس گرفتند و گفتند که دولت باید در مواضع خود بماند و حرکت نکند که آنها قصدی برای (رفتن) به شهر ندارند.

مقامات دولتی نیز به او اطمینان دادند که ارتش مشتاق دفاع از شهر است و این “کابل سقوط نمی کند” او اضافه کرد.

کرزی گفت، اما زمانی که حدود ساعت 2:45 بعد از ظهر مشخص شد که غنی و اعضای ارشد کابینه اش از کابل فرار کرده اند، وضعیت به شدت تغییر کرد.

ادامه مطلب


رهبر طالبان در اولین سخنرانی درخواست کمک می کند

غنی که متهم به ربودن مقادیر زیادی پول نقد در جریان فرارش است، در حال حاضر در امارات بسر می برد.

«هیچ مقامی اصلاً در پایتخت حضور نداشت، نه رئیس پلیس، نه فرمانده سپاه، نه واحد دیگری. همه آنها رفته بودند.»

کرزی گفت که به او پیشنهاد شده بود که به کاخ بیاید و نقش رئیس جمهور را خودش به عهده بگیرد، اما او نپذیرفت زیرا هیچ دلیل قانونی برای این کار وجود نداشت.

در عوض، رئیس‌جمهور پیشین ترجیح داد که یک آدرس تلویزیونی از محل اقامت خود در کابل و فرزندانش در کنارش ارائه کند. “تا مردم افغانستان بدانند که ما همه اینجا هستیم.”

اگر حرکت عجولانه غنی نبود، توافق صلح می‌شد “کاملا” کهنه‌کار سیاسی اصرار کرد که امضا شد. من معتقدم رهبران طالبان نیز برای همین هدف و به همین منظور در دوحه منتظر ما بودند.»

اما اکنون طالبان تنها افغانستان را اداره می کنند و کرزی می گوید که در چهار ماه گذشته مرتباً با نمایندگان این گروه ملاقات داشته است.

وقتی از او خواسته شد که طالبان را توصیف کند، گفت که آنها هستند افغان‌ها، اما افغان‌هایی که در ۴۰ سال گذشته دوران بسیار سختی را در زندگی خود پشت سر گذاشته‌اند.

رئیس جمهور سابق از جامعه جهانی خواسته است تا با این گروه همکاری کند تا مشکلات افغانستان حل شود. کرزی همچنین خواستار اتحاد در داخل کشور شد و گفت که «پایان آن تنها زمانی می‌تواند حاصل شود که افغان‌ها دور هم جمع شوند و راه خود را برای خروج بیابند».