مدیر عامل شرکت مدرنا هشدار داد که شوت های کووید-19 در برابر نوع کووید Omicron کمتر موثر است

مدیر عامل شرکت مدرنا هشدار می دهد که حملات کووید-19 در برابر Omicron کمتر موثر است

Omicron: مدرنا زنگ خطر جدیدی را در بازارهای مالی با اظهار نظر در مورد ناکارآمدی واکسن به صدا درآورد.

هنگ کنگ/سیدنی:

داروساز Moderna روز سه‌شنبه زنگ خطر جدیدی را در بازارهای مالی به صدا درآورد زیرا رئیس شرکت هشدار داد که بعید است واکسن‌های کووید-۱۹ در برابر نوع Omicron به اندازه نسخه دلتا مؤثر باشند.

قیمت‌های آتی نفت خام بیش از یک دلار کاهش یافت، واحد پول استرالیا به پایین‌ترین سطح یک ساله خود رسید و نیکی از دستاوردهای خود دست کشید زیرا اظهارات استفان بانسل این نگرانی را برانگیخت که مقاومت در برابر واکسن می‌تواند منجر به بیماری و بستری شدن در بیمارستان شود و همه‌گیری را طولانی‌تر کند.

بنسل، مدیر عامل مدرنا در مصاحبه ای با فایننشال تایمز گفت: “به نظر من هیچ جهانی وجود ندارد که (اثربخشی) در آن سطح باشد… ما با دلتا داشتیم.”

“من فکر می کنم این یک کاهش مواد خواهد بود. من فقط نمی دانم چقدر است زیرا باید منتظر داده ها باشیم. اما همه دانشمندانی که با آنها صحبت کرده ام… اینطور هستند که “این خوب نخواهد بود.” بانسل گفت.

Omicron – که سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد خطر “بسیار بالا” افزایش عفونت را به همراه دارد – با بسته شدن مرزها که بر بهبود اقتصادی نوپا پس از یک پاندمی دو ساله سایه افکنده است، زنگ خطر جهانی را ایجاد کرده است.

خبر ظهور آن تقریباً 2 تریلیون دلار از ارزش سهام جهانی را در روز جمعه از بین برد، اگرچه در این هفته زمانی که سرمایه گذاران منتظر اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های Omicron بودند، آرامش دوباره برقرار شد.

اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ایالات متحده قرنطینه ها را بازنمی گرداند، قبل از اینکه اظهارات رئیس مدرنا سرمایه گذاران را به وحشت انداخت، به آرامش بازارها کمک کرد.

بایدن خواستار واکسیناسیون گسترده تر شده است، در حالی که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده از همه افراد 18 ساله و بالاتر خواسته است که واکسن تقویت کننده دریافت کنند. بریتانیا نیز برنامه تقویت کننده COVID-19 خود را در میان ترس Omicron گسترش داده است.

هنگ کنگ محدودیت ها را گسترش می دهد

ترس از نوع جدید، کشورهای سراسر جهان را بر آن داشته تا به سرعت برای جلوگیری از تکرار قرنطینه‌های شدید سال گذشته و رکود شدید اقتصادی، کنترل‌های مرزی را تشدید کنند.

مقامات هنگ کنگ ممنوعیت ورود افراد غیر مقیم از چندین کشور را گسترش داده اند. این سازمان اعلام کرد که افراد غیر مقیم آنگولا، اتیوپی، نیجریه و زامبیا از 30 نوامبر اجازه ورود نخواهند داشت.

علاوه بر این، افراد غیر مقیمی که در ۲۱ روز گذشته به اتریش، استرالیا، بلژیک، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، اسرائیل و ایتالیا سفر کرده‌اند، از دوم دسامبر اجازه ورود به این شهر را نخواهند داشت.

این مرکز مالی جهانی، در میان آخرین مکان‌هایی که استراتژی مقابله با کووید صفر را دنبال می‌کند، ورود افراد غیر مقیم از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نامیبیا و زیمبابوه را ممنوع کرده است.

در استرالیا، تست Omicron پنج مسافر مثبت شد.

مقامات گفتند که آنها واکسینه شده اند و در قرنطینه هستند و افزودند که بدون علامت هستند یا علائم بسیار خفیف دارند.

وزارت بهداشت سنگاپور گفت که دو مسافر از ژوهانسبورگ که آزمایش آن‌ها در سیدنی مثبت بوده است از فرودگاه چانگی این کشور عبور کرده‌اند.

مقامات استرالیایی همچنین ششمین مسافری را شناسایی کرده اند که به احتمال زیاد به آن مبتلا شده و مدتی را در جامعه سپری کرده است.

کانبرا روز دوشنبه بازگشایی مرزهای این کشور را برای دانشجویان بین المللی و مهاجران ماهر، کمتر از 36 ساعت قبل از بازگشت به آنها به تعویق انداخت.

گرگ هانت، وزیر بهداشت فدرال در یک کنفرانس رسانه ای گفت: “ما این کار را از روی احتیاط فراوان انجام می دهیم، اما دیدگاه غالب ما این است که در حالی که (Omicron) یک نوع در حال ظهور است، یک نوع قابل مدیریت است.”

محدودیت ها و نگرانی ها

اولین بار در 24 نوامبر از آفریقای جنوبی گزارش شد، Omicron از آن زمان به بیش از دوجین کشور گسترش یافته است.

WHO از کشورها خواسته است که از “رویکرد مبتنی بر ریسک برای تنظیم اقدامات بین المللی سفر” استفاده کنند.

با این حال، محدودیت های جهانی نگرانی هایی را در مورد نابرابری واکسن ایجاد کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه ای گفت: «مردم آفریقا را نمی توان به خاطر سطح پایین غیراخلاقی واکسیناسیون موجود در آفریقا سرزنش کرد – و نباید آنها را به دلیل شناسایی و به اشتراک گذاری اطلاعات مهم علمی و بهداشتی با جهان مجازات کرد.

هند، خانه بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن در جهان، عرضه واکسن‌های کووید-19 را به بسیاری از کشورهای آفریقایی تأیید کرده و اعلام کرده است که آماده ارسال «سریع» واکسن‌های بیشتر است. چین نیز یک میلیارد دوز به این قاره متعهد شده است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)