محمد شهاب الدین به عنوان رئیس جمهور جدید بنگلادش سوگند یاد کرد

محمد شهاب الدین به عنوان رئیس جمهور جدید بنگلادش سوگند یاد کرد

محمد شهاب الدین به عنوان بیست و دومین رئیس جمهور بنگلادش سوگند یاد کرد.

داکا:

محمد شهاب الدین، سیاستمدار کهنه کار، روز دوشنبه در مراسمی دولتی با حضور شیخ حسینه نخست وزیر و همکارانش در کابینه، به عنوان بیست و دومین رئیس جمهور بنگلادش سوگند یاد کرد.

شيرين شارمين چودهري، سخنران، شهاب الدين 73 ساله را در تالار تاريخي دوربار بنگابهابان اداي سوگند كرد. علاوه بر حسنه نخست وزیر و اعضای خانواده رئیس جمهور جدید، سیاستمداران، قضات دادگاه عالی و مقامات ارشد ملکی و نظامی در این مراسم حضور داشتند.

شهاب الدین جانشین عبدالحمید شد که روز یکشنبه دوره او به پایان رسید. پس از مراسم تحلیف، شهاب‌الدین اسناد سوگند ریاست جمهوری را امضا کرد.

او در فوریه امسال بدون مخالفت به عنوان نامزد حزب حاکم عوامی لیگ به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

دفتر رئیس جمهور علیرغم اینکه تا حد زیادی رئیس دولت زینتی است، به ویژه در طول انتخابات عمومی توجه بیشتری را به خود جلب می کند زیرا او نخست وزیر را منصوب می کند و نگهبان قانون اساسی کشور می شود.

در بحبوحه اختلافات فزاینده بین حزب حاکم عوامی و اپوزیسیون اصلی آن، حزب ملی گرای بنگلادش (BNP) بر سر سیستم انتخاباتی، انتخابات عمومی در دسامبر یا ژانویه سال آینده برگزار می شود.

شهاب‌الدین، یک قاضی دادگاه بدوی، هفته گذشته در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها گفت: ایجاد فضایی برای تشویق رأی‌دهندگان به رأی دادن، عمدتاً بر عهده کمیسیون انتخابات است و انتظار دارد که نهاد مستقل قانون اساسی نقش خود را ایفا کند.

او گفت که پس از تصدی سمت خود، وضعیت سیاسی را بررسی خواهد کرد و ارزیابی خواهد کرد که آیا باید نقشی در به حداقل رساندن اختلافات بین احزاب سیاسی ایفا کند.

شهاب الدین، متولد 1949 و اهل ناحیه شمال غربی پابنا، یک قاضی بازنشسته منطقه است که بعداً به عنوان یکی از کمیشنرهای کمیسیون مستقل مبارزه با فساد خدمت کرد.

او بعداً به سیاست ملحق شد و به عضویت شورای مشورتی لیگ عوامی درآمد که شامل رهبران ارشد حزب و تکنوکرات‌ها می‌شود، اما انتخاب او به بالاترین مقام مستلزم استعفای پست حزبی او بود.

شهاب الدین در اوایل زندگی خود یکی از رهبران شاخه های دانشجویی و جوانان لیگ عوامی بود و در جنگ آزادیبخش 1971 شرکت کرد.

او در پی ترور شیخ مجیب الرحمن، پدر حسنه نخست وزیر در سال 1975 به زندان افتاد. در سال 1361 به خدمت قضایی کشور راه یافت.

ربکا سلطانه همسر شهاب الدین منشی مشترک سابق دولت است. این زوج یک پسر دارند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)