ماکرون نتوانست نظر شی را تغییر دهد – پولیتیکو – RT World News

گزارش ها حاکی از آن است که رئیس جمهور فرانسه تلاش کرده است تا چین را به سمت مخالفت با روسیه در اوکراین سوق دهد

پولیتیکو روز پنجشنبه گزارش داد، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از لفاظی های امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود درباره درگیری در اوکراین متاثر نشد. پاریس برای تحت فشار قرار دادن پکن برای محکوم کردن مسکو، هم درخواست تجدید نظر و هم تهدید کرده است که ظاهراً تأثیر چندانی نداشته است.

من می دانم که می توانم روی شما حساب کنم تا روسیه را سر عقل بیاورید و همه را پای میز مذاکره بیاورید. مکرون به شی او پیش از این به خبرنگاران فرانسوی گفته بود هرکس به متجاوز کمک کند در نقض قوانین بین المللی شریک جرم خواهد بود.

شی در پاسخ گفت که چین است مایل به درخواست مشترک با فرانسه از جامعه بین المللی برای حفظ منطقی و آرامش خود هستیم. و موضع پکن در مورد درگیری را تکرار کرد.

گفت‌وگوهای صلح باید هر چه سریع‌تر با در نظر گرفتن نگرانی‌های امنیتی منطقی همه طرف‌ها با استناد به منشور ملل متحد از سر گرفته شود… به دنبال راه‌حل سیاسی و ایجاد یک چارچوب امنیتی متوازن، مؤثر و پایدار اروپایی». او به خبرنگاران در تالار بزرگ مردم گفت.

مکرون با سخنرانی تقریباً دوبرابر طولانی‌تر از شی جین‌پینگ، پروتکل را زیر پا گذاشت و به خواسته‌هایی که چین آن را محکوم می‌کند منحرف شد. جنگی که روسیه علیه اوکراین به راه انداخت. به گزارش پولیتیکو، شی “بی حوصله و آزرده به نظر می رسید” همانطور که مکرون صحبت کرد و “چند آه عمیق کشیدم” وقتی اوکراین مطرح شد


فرانسه برای تظاهرات بیشتر آماده می شود

رئیس جمهور فرانسه بلافاصله پس از گذراندن سه روز شی در مسکو و امضای یک سری توافقنامه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از سفر به چین خبر داد. در یک لحظه، شنیده شد که رهبر خندان چین به پوتین می گوید که دو کشورشان در حال ایجاد تغییراتی هستند که جهان در بیش از یک قرن گذشته شاهد آن نبوده است.

در همین حال، مشکلات در خانه برای مکرون انباشته شد. اعتصاب کارگران بهداشت، پاریس را در زباله‌های جمع‌آوری‌نشده مدفون کرد، در حالی که اعتراضات گسترده علیه اصلاحات بازنشستگی – که ماکرون با فرمانی با دور زدن پارلمان تحمیل کرد – در سراسر فرانسه ادامه یافت. نظرسنجی های جدید نشان می دهد رقیب او مارین لوپن محبوب تر شده است.

مکرون قرار است روز جمعه برای گفتگوهای بیشتر و صرف شام خصوصی با شی به گوانگژو سفر کند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، که ماکرون او را همراهی کرد “نمایش وحدت اروپا” روز پنجشنبه با شی دیدار کرد اما در بسیاری از دیدارهای دوجانبه شرکت نکرد.

فون در لاین با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی در عصر پنجشنبه، بدون توجه به میزبانانش، نکات صحبت بروکسل را تکرار کرد. او تایوان را مطرح کرد و گفت که هرگونه تهدید زور برای تغییر وضعیت آن وجود دارد “غیر قابل قبول.” این مقام اتحادیه اروپا همچنین استدلال کرد که ارائه تسلیحات به روسیه چنین خواهد بود به طور قابل توجهی به روابط بین اتحادیه اروپا و چین آسیب می زند. و بروکسل از پکن انتظار دارد نقش خود را ایفا کند و صلح عادلانه را ترویج کند، صلحی که به حاکمیت ارضی اوکراین احترام بگذارد.