لهستان برنامه غرامت از روسیه را توضیح می دهد – RT World News

یک مقام بلندپایه مدعی شده است که دریافت خسارت از آلمان برای خسارات جنگ جهانی دوم می تواند راه را برای پرونده ای مشابه علیه مسکو هموار کند.

یک مقام ارشد در ورشو گفت لهستان می تواند از روسیه غرامت جنگ جهانی دوم را بخواهد، اما تنها در صورتی که آلمان را متقاعد کند که ابتدا صورت حساب مشابهی را بپردازد. برلین تاکنون ادعای 1.3 تریلیون یورویی (1.43 تریلیون دلار) لهستان در مورد اشغال نازی ها را رد کرده است و استدلال می کند که این موضوع مدت هاست حل شده است.

ما با برلین و مسکو به شیوه ای تمدنی متفاوت رفتار می کنیم. مارسین پرزیداچ وزیر امور خارجه لهستان در مقاله ای که روز سه شنبه منتشر شد به فایننشال تایمز گفت. زمانی که آلمان موفقیتی به دست آورد، گام بعدی می تواند آغاز چنین بحثی با دیگر ظالم باشد.»

درخواست غرامت به یکی از جنبه های کلیدی سیاست خارجی لهستان تحت حزب راستگرای حاکم قانون و عدالت (PiS) تبدیل شده است. برلین گفته است که مسئولیت اخلاقی جنایات نازی ها را می پذیرد و به پرداخت مستقیم به بازماندگان هولوکاست در لهستان ادامه می دهد، اما استدلال می کند که سایر ادعاهای مالی در دهه 1950 تسویه شده است. ورشو اصرار دارد که به دلیل تمایل اتحاد جماهیر شوروی به خروج از منازعه، تغییر کوتاهی پیدا کرده است.

ورشو در اکتبر گذشته یادداشتی رسمی با درخواست غرامت به برلین ارسال کرد. آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان در آن زمان گفت که دلیلی نمی بیند که کشورش چنین کاری را با روسیه انجام ندهد.


لهستان «حق نداشت» مدرسه روسی را تصرف کند - سفیر در RT

ورشو درگیر مناقشه گسترده‌تری با برلین است که بر سر نفوذ آلمان در امور اتحادیه اروپا بسیار زیاد است. یاروسلاو کاچینسکی، رئیس PiS، در سال 2021 ادعا کرد که برلین اتحادیه اروپا را به یک اتحادیه تبدیل می کند. رایش چهارم.

در همین حال، بروکسل، لهستان را به لغزش به سمت اقتدارگرایی تحت رهبری کنونی خود متهم کرده و با خودداری از بودجه بهبود کووید-19، ورشو را بیشتر عصبانی کرده است.

جانا پوگلیرین، رئیس دفتر شورای روابط خارجی اروپا در برلین، به FT گفت که به نظر می رسد PiS به جای موفقیت در انتخابات اولویت دارد. “داشتن یک رابطه سازنده [with Germany]”

به طور کلی از نظر اعتماد، من احساس می کنم که روابط آلمان و لهستان در پایین ترین سطح خود از سال 1989 و فروپاشی دیوار برلین است. میکال بارانوفسکی، مدیر دفتر صندوق مارشال آلمان در ورشو، درباره این وضعیت گفت.

FT خاطرنشان کرد که علیرغم هرگونه تنش سیاسی، آلمان در بحبوحه درگیری در اوکراین، سامانه های ضد هوایی دوربرد را در لهستان مستقر کرده است. ورشو برلین را متهم کرده است که به اندازه کافی برای حمایت از کی یف عمل نمی کند و قبلا از آلمان به دلیل خرید گاز ارزان روسیه انتقاد کرده بود. کارشناسان به این روزنامه گفتند که اتصال اقتصادی می تواند بن بست سیاسی بین ورشو و برلین را کاهش دهد.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: