لحظه انفجار سفینه فضایی اسپیس ایکس ایلان ماسک در حین پرواز آزمایشی را تماشا کنید

در دقیقه سه دقیقه مفسران مشکلی را در پرواز آزمایشی نشان دادند.

موشک نمادین ایلان ماسک استارشیپ، بزرگترین و قدرتمندترین موشکی که تا به حال برای ارسال فضانوردان به ماه و مریخ و فراتر از آن ساخته شده است، روز پنجشنبه در اولین پرواز آزمایشی فضاپیما منفجر شد. آقای ماسک گفت که آزمایش بعدی Starship تا چند ماه دیگر انجام خواهد شد.

دقایقی پس از تبریک اسپیس ایکس به دلیل “اولین آزمایش هیجان انگیز پرواز یکپارچه استارشیپ”، این شرکت در توییتی نوشت که موشک “قبل از جداسازی مرحله یک جداسازی سریع برنامه ریزی نشده را تجربه کرد”.

در دقیقه سه دقیقه مفسران مشکلی را در پرواز آزمایشی نشان دادند. موشک برای مرحله جداسازی شروع به چرخیدن کرد و موشک در حال چرخش در جریان زنده اسپیس ایکس قابل مشاهده بود.

مفسران گفتند که Starship باید از تقویت کننده فوق سنگین جدا می شد، اما موشک همچنان به چرخش خود ادامه می دهد. مفسر اظهار داشت: «به نظر نمی رسد این یک وضعیت اسمی باشد.» پس از آن موشک در آسمان منفجر شد.

این موشک غول پیکر با موفقیت در ساعت 8:33 صبح به وقت مرکزی (1333 به وقت گرینویچ) از Starbase، فرودگاه خصوصی SpaceX در بوکا چیکا، تگزاس منفجر شد. کپسول استارشیپ قرار بود سه دقیقه پس از پرواز از تقویت کننده موشک مرحله اول جدا شود اما جدایی رخ نداد و موشک منفجر شد.

a88qa72

استارشیپ اسپیس ایکس در حین آزمایش پرواز از استاربیس از سکوی پرتاب بلند می شود

3vvda0t8

فضاپیمای SpaceX پس از پرتاب برای آزمایش پرواز از Starbase در بوکا چیکا، تگزاس منفجر می شود

با وجود شکست در تکمیل آزمایش کامل پرواز، اسپیس ایکس آن را موفقیت آمیز اعلام کرد. کیت تایس، مهندس سیستم های کیفیت اسپیس ایکس می گوید: «ما برجی را که تنها امید ما بود پاکسازی کردیم.

اسپیس ایکس در توییتی نوشت: “با آزمایشی مانند این، موفقیت از آموخته های ما حاصل می شود و آزمایش امروز به ما کمک می کند تا قابلیت اطمینان Starship را بهبود بخشیم زیرا SpaceX به دنبال چند سیاره ای کردن زندگی است.” “به تمام تیم اسپیس ایکس برای اولین آزمایش هیجان انگیز پرواز یکپارچه Starship تبریک می گویم!”

پس از اولین تلاش ناموفق در روز دوشنبه، جایی که پرتاب موشک غول پیکر تنها چند دقیقه قبل از زمان برنامه ریزی شده به دلیل مشکل فشار در مرحله تقویت کننده متوقف شد، هیجان زیادی برای این پرتاب وجود داشت.

ایلان ماسک در مورد پرتاب مردد بود. مالک اسپیس ایکس قبل از پرتاب هشدار داده بود که احتمال بروز مشکلات فنی وجود دارد و به دنبال آن بود که انتظارات برای اولین پرواز آزمایشی را کم رنگ کند.

او گفت: «این یک پرواز بسیار خطرناک است. ماسک گفت: “این اولین پرتاب یک موشک بسیار پیچیده و غول پیکر است. میلیون ها راه برای شکست این موشک وجود دارد.”

آژانس فضایی ایالات متحده ناسا فضاپیمای استارشیپ را برای انتقال فضانوردان به ماه در اواخر سال 2025 انتخاب کرده است – ماموریتی که به نام آرتمیس III شناخته می شود – برای اولین بار از زمان پایان برنامه آپولو در سال 1972.

اسپیس ایکس در نهایت پیش‌بینی می‌کند که یک Starship را در مدار قرار دهد و سپس با یک کشتی ستاره‌ای دیگر به آن سوخت‌رسانی کند تا بتواند به سفر خود به مریخ یا فراتر از آن ادامه دهد.

به گفته ماسک، هدف نهایی ایجاد پایگاه‌هایی در ماه و مریخ و قرار دادن انسان‌ها در «مسیر تمدن چند سیاره‌ای» است. او گفت: “ما در این لحظه کوتاه در تمدن هستیم که امکان تبدیل شدن به گونه ای چند سیاره ای وجود دارد.” “هدف ما این است. فکر می کنم فرصت داریم.”

(با ورودی های AFP)