قطعنامه ضد روسیه در مورد اوکراین از حمایت محدودی در سازمان جهانی بهداشت برخوردار شد — RT World News

سند اورژانس بهداشتی با این وجود توسط سازمان بین المللی تصویب شد

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز چهارشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه روسیه درباره اوکراین تصویب کرد که در آن عملیات ویژه نظامی در حال انجام در این کشور محکوم شد و مسکو به هدف قرار دادن خدمات بهداشتی و درمانی این کشور متهم شد.

این قطعنامه با عنوان “اورژانس بهداشتی در اوکراین و کشورهای پذیرنده و میزبان پناهندگان، ناشی از تجاوزات فدراسیون روسیه” توسط همه کشورهای اتحادیه اروپا به جز مجارستان و چندین کشور دیگر از جمله ایالات متحده و بریتانیا حمایت شد. این سند با حمایت 80 کشور از 194 کشور عضو ناظر بهداشت جهانی، با 52 رای ممتنع، 9 رای مخالف و 36 کشور در جریان رای گیری به دلایل مختلف مورد حمایت قرار گرفت.

این پیش نویس قطعنامه روسیه را به طور کامل مقصر می داند اورژانس بهداشتی مستمر در اوکراین و کشورهای میزبان پناهندگان، مسکو را متهم می کند “حمله به مراکز درمانی” همچنین “حملات گسترده به غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی حیاتی” که ظاهرا منجر به “تلفات سنگین.” این موضع عملاً مطابق با روایتی است که کی یف مطرح کرده است، در حالی که مسکو بارها گفته است که منحصراً تأسیسات نظامی یا دو منظوره در کشور را هدف قرار می دهد.

علاوه بر این، روسیه بارها اوکراین را به استقرار نیروها در مراکز غیرنظامی مانند مدارس یا بیمارستان ها متهم کرده است که این موارد را به اهداف قانونی تبدیل می کند. همزمان، نیروهای کی یف به طور معمول تأسیسات غیرنظامی از جمله مدارس و بیمارستان ها را در شهرهای روسیه نزدیک به خط مقدم بمباران می کنند.


شش کودک در حمله موشکی به لوگانسک زخمی شدند

در جریان مجمع سازمان جهانی بهداشت، یک نماینده اوکراینی مدعی شد که خصومت ها باعث آسیب رساندن به 1256 مرکز بهداشتی شده است. حدود 177 مورد از آنها به طور کامل تخریب شده است و حدود 237 کارمند بهداشتی و بیمار کشته یا زخمی شده اند. این نماینده ادعا کرد که غیر از آنها، این کشور بیش از 20 درصد از ناوگان آمبولانس خود را از دست داده است.

جدا از تصویب قطعنامه ضد روسیه، سازمان جهانی بهداشت سند جایگزین و از نظر سیاسی بی طرف ارائه شده توسط روسیه با عنوان “اورژانس بهداشتی در اوکراین و اطراف آن” را رد کرد. حدود 62 عضو به آن رای منفی دادند، 61 نفر دیگر رای ممتنع دادند و تنها 13 نفر از آن حمایت کردند. بقیه کشورهای عضو نیز در رای گیری در مورد سند جایگزین نماینده ای نداشتند.

روسیه تصمیم سازمان جهانی بهداشت و کشورهایی که این قطعنامه را اجرا کردند را محکوم کرد و اظهار داشت که این اقدام صرفا به آخرین تلاش برای “به اشتباه سیاسی کردن” نهاد بین المللی ظاهراً بی طرف

«ارائه مراقبت‌های پزشکی باید عاری از سیاست باشد، سازمان جهانی بهداشت نیز باید». یک نماینده روسیه به این سازمان گفت. کشورهای غربی در حال وارد کردن سیاست به این سازمان هستند.