فولاد ضد زنگ کشنده کووید ویروس را در عرض چند ساعت از بین می برد. در اینجا چگونه است

فولاد ضد زنگ کشنده کووید ویروس را در عرض چند ساعت از بین می برد.  در اینجا چگونه است

محققان در حال ارتباط با شرکای صنعتی برای آزمایش فولاد ضد زنگ هستند. (نمایندگی)

محققان هنگ کنگ گفتند که اولین فولاد ضد زنگ جهان را ساخته اند که ویروس کووید-19 را ظرف چند ساعت از بین می برد و به زرادخانه محصولاتی که در سطح جهانی برای مهار پاتوژن ایجاد شده است که بدترین بیماری همه گیر قرن گذشته را ایجاد کرده است، اضافه می کند.

بر اساس مطالعه ای که در ۲۵ نوامبر توسط تیمی از محققان دانشگاه هنگ کنگ منتشر شد، آلیاژ تازه ساخته شده می تواند 99.75 درصد از ویروس SARS-CoV-2 را در عرض سه ساعت و 99.99 درصد در عرض شش ساعت غیرفعال کند.

محققان دانشگاه به سرپرستی Huang Mingxin در دپارتمان مهندسی مکانیک و Leo Poon در مرکز ایمنی و عفونت، همچنین در حال ارتباط با شرکای صنعتی برای آزمایش این ماده در تولید محصولات فولادی مانند دکمه‌های بالابر، دستگیره‌های در و نرده‌هایی هستند که از جمله این موارد هستند. سطوحی که معمولاً در مکان های عمومی لمس می شوند.

این نوآوری – اگر موثر و قابل مقیاس‌پذیری ارزان ثابت شود – هزینه‌های ضدعفونی منظم مناطق عمومی حمل‌ونقل عمومی مانند فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار و همچنین مکان‌هایی که جمعیت در آن‌ها تجمع می‌کنند مانند سالن‌های سینما و استادیوم‌های ورزشی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. از آنجایی که ترس های همه گیر با نوع omicron بازگشته است، محصول جدید به طور بالقوه می تواند به مردم کمک کند پس از اختلال در دو سال گذشته به زندگی عادی خود بازگردند.

محققان در مطالعه منتشر شده گفتند که خاصیت ضد میکروبی در آلیاژ طولانی مدت است، حتی اگر به طور مداوم در طول سرویس آسیب ببیند. و می توان آن را با استفاده از تکنیک موجود “متالورژی پودر” تولید کرد و هزینه ها را پایین نگه داشت.

در شرایط عادی، ویروس القا کننده کووید می تواند بیش از دو روز روی سطوح باقی بماند.

H1N1، E.coli

آلیاژ جدید که مس را به مخلوط فولاد ضد زنگ اضافه می کند، می تواند در برابر سایر میکروب های بیماری زا نیز محافظت کند. آنها افزودند که “فولاد ضد زنگ ضد پاتوژن همچنین توانایی غیرفعال سازی عالی” را برای ویروس آنفولانزای A H1N1 و باکتری اشریشیا کلی نشان می دهد.

همه گیری کووید تاکنون بیش از 266 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است، بیش از 5.2 میلیون نفر را کشته و بازماندگان را با عوارض جانبی طولانی مدت برجای گذاشته است. این ویروس خود دستخوش جهش‌های متعددی شده است، که پنج مورد از آن‌ها توسط سازمان بهداشت جهانی نگران‌کننده اعلام شده‌اند و داروسازان و سازندگان واکسن را نگران کرده است.

جدیدترین و متفاوت ترین نوع، omicron، برای اولین بار در 24 نوامبر در جنوب آفریقا شناسایی شد و از آن زمان به سرعت در ده ها کشور گسترش یافت، برنامه های بازگشایی را خنثی کرد و کشورها را مجبور به اعمال مجدد محدودیت های سفر کرد.