فرستاده ویژه چین با زلنسکی – RT World News

لی هوی برای به اشتراک گذاشتن نظرات پکن در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین از کیف بازدید کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با نماینده جدید چین در امور اوراسیا، لی هوی، که برای انتقال دیدگاه‌های پکن در مورد راه‌حل دیپلماتیک در مناقشه اوکراین با روسیه به کی‌یف سفر کرده بود، دیدار کرد.

بر اساس بیانیه ای که روز پنجشنبه از سوی وزارت خارجه چین منتشر شد، لی با زلنسکی و همچنین آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه و نمایندگانی از چندین وزارتخانه دیگر گفت وگو کرد.

پکن گفت که هر دو طرف توافق کرده‌اند که تماس تلفنی اخیر بین شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و زلنسکی، جهت‌گیری روابط آینده بین دو کشور را مشخص کرده است، که باید بر اساس احترام متقابل و صمیمیت بنا شود.

لی در طول سفر خود تکرار کرد که پکن مایل است به عنوان یک میانجی صلح برای کمک به دستیابی به یک راه حل سیاسی برای درگیری با روسیه بر اساس اصول مشخص شده در نقشه راه 12 ماده ای که چین در اواخر فوریه منتشر کرد، خدمت کند.

«هیچ نوشدارویی در حل بحران وجود ندارد. همه طرف‌ها باید از خودشان شروع کنند، اعتماد متقابل را جمع کنند و شرایطی را برای پایان دادن به جنگ و مشارکت در مذاکرات صلح ایجاد کنند.» لی گفت، بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین.

سفر دو روزه فرستاده ویژه به اوکراین اولین مرحله از یک تور اروپایی گسترده تر است که انتظار می رود طی آن از لهستان، فرانسه، آلمان و روسیه بازدید کند. پکن توضیح داده است که این سفر با هدف ارتقای ارتباطات به سمت حل و فصل سیاسی بحران اوکراین.


مجارستان از طرح چین برای اوکراین حمایت می کند

تلاش‌های صلح چین از سوی روسیه و همچنین برخی از کشورهای اروپایی مانند مجارستان مورد استقبال قرار گرفته و به دلیل اذعان به منافع ملی هر دو طرف مورد تحسین قرار گرفته است.

این نقشه راه اما مورد انتقاد برخی در غرب قرار گرفته است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مدعی شد که چین کمبود دارد “اعتبار” زیرا از محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین خودداری کرده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر این امر تاکید کرد تنها چیزی که می توان آن را طرح صلح نامید، پیشنهاد زلنسکی است.

رئیس جمهور اوکراین خواستار آن شده است که روسیه باید از سرزمین هایی که کی یف ادعا می کند متعلق به خود است عقب نشینی کند و همچنین غرامت جنگی را بپردازد و با دادگاه بین المللی روبرو شود. کرملین این ابتکار را رد کرده و مدعی است که این ابتکار را در نظر نمی گیرد “واقعیت های روی زمین،” از جمله وضعیت جدید چهار منطقه سابق اوکراین به عنوان بخشی از روسیه.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: