عمران خان خواستار گفتگوهای فوری با دولت پاکستان در میان مناقشه شد: گزارش

عمران خان خواستار گفتگوهای فوری با دولت پاکستان در میان مناقشه شد: گزارش

سرکوب علیه عمران خان و حزبش پس از خشونت های نهم ماه مه در سراسر کشور آغاز شد.

اسلام آباد:

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان و رئیس تحریک انصاف پاکستان روز جمعه خواستار مذاکره فوری با مقامات دولتی شد. روزنامه اکسپرس تریبون مستقر در پاکستان گزارش داد که این درحالی است که فشارها بر او در بحبوحه سرکوب دستیاران و حامیان ارشدش که منجر به دستگیری هزاران نفر و ترک حزبش شد، افزایش یافته است.

سرکوب اوایل این ماه زمانی آغاز شد که حامیان عمران در اعتراضات خشونت آمیز پس از دستگیری کوتاه او در 9 مه شرکت کردند.

عمران در گفتگوی زنده ای که در یوتیوب پخش شد، گفت: “من می خواهم برای مذاکره درخواست کنم زیرا آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد راه حل نیست.”

ناآرامی سیاسی در حالی بدتر شد که پاکستان با بدترین بحران اقتصادی خود در دهه های اخیر مواجه شد. تورم در بالاترین حد خود بود، رشد اقتصادی کم‌خون بود، و این نگرانی وجود داشت که کشور ممکن است بدهی‌های خارجی را نکول کند، مگر اینکه صندوق بین‌المللی پول پرداخت‌های تاخیری را باز کند.

در همین حال، سه تن از رهبران تحریک انصاف پاکستان روز پنجشنبه خروج از حزب تحت رهبری عمران خان را اعلام کردند. به گزارش ژئو نیوز، با این کار، لیست بزرگی از رهبران حزب را پس از شورش های 9 مه ترک کردند.

ملکه بخاری در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام آباد گفت: من حوادث نهم ماه مه را محکوم می کنم. برای هر پاکستانی حوادث نهم می بسیار دردناک است.

بخاری با اعلام “انفصال” خود از حزب گفت که تحت اجبار نبوده و “هیچ کس مرا مجبور به گرفتن این تصمیم نکرده است”.

چیما در یک کنفرانس مطبوعاتی جداگانه گفت که او و همسرش به دلیل خشونت هایی که پس از دستگیری رئیس حزب تحریک انصاف رخ داد، نمی توانند به حزب تحت رهبری خان ادامه دهند.

او گفت: “من خودم آنجا در خانه فرماندهی سپاه بودم. دیدن آنچه در آنجا اتفاق می افتد ناراحتم کرد. افرادی که در این کار دست داشتند باید مجازات شوند.”

او گفت که اگر کارگرانش خشن باشند، شکست یک حزب است.

اسد عمر وزیر دارایی سابق پاکستان نیز از سمت دبیرکلی تحریک انصاف پاکستان کناره گیری کرد. این اعلامیه توسط عمر اندکی پس از آزادی او از زندان آدیالا، روزنامه اکسپرس تریبون پاکستان منتشر شد.

عمر تصمیم خود را روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در باشگاه ملی مطبوعات در اسلام آباد اعلام کرد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: “در این شرایط امکان رهبری حزب برای من وجود ندارد. من به عنوان دبیرکل و عضو کمیته مرکزی حزب تحریک انصاف استعفا می دهم.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)