عربستان سعودی کار ماموریت دیپلماتیک خود در سوریه را از سر می گیرد

عربستان سعودی کار ماموریت دیپلماتیک خود در سوریه را از سر می گیرد

عربستان سعودی میزبان نشست بعدی بلوک پان عرب در 19 ماه مه خواهد بود.

ریاض، عربستان سعودی:

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روز سه‌شنبه زمانی که عربستان سعودی، قدرت پیشرو سنی‌ها، که مدت‌ها از مخالفان سوریه حمایت می‌کرد، گفت که دیپلمات‌های این کشور کار خود را در این کشور از سر خواهند گرفت، بازگشت خود به گروه عرب را تقویت کرد.

احیای روابط دیپلماتیک بیش از یک دهه پس از خروج ریاض از نمایندگان خود در جریان جنگ داخلی سوریه و دو روز پس از پایان اتحادیه عرب به تعلیق چند ساله سوریه صورت گرفت.

عربستان سعودی میزبان نشست بعدی بلوک پان عرب در 19 ماه مه خواهد بود.

وزارت خارجه ریاض در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی عربستان سعودی منتشر شد، گفت: پادشاهی تصمیم گرفته است تا کار ماموریت دیپلماتیک خود در سوریه را از سر بگیرد.

این بیانیه افزود که عربستان سعودی به دنبال «توسعه اقدام مشترک عربی» است.

اسد از زمان آغاز جنگ سوریه از نظر سیاسی در منطقه منزوی بود، اما در هفته‌های گذشته به دلیل تصمیم عربستان سعودی و ایران، متحد نزدیک دمشق، برای از سرگیری روابط، فعالیت‌های دیپلماتیک زیادی در جریان بوده است.

سه هفته پیش اسد در دمشق با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کرد که اولین دیدار از این نوع از زمان آغاز جنگ در سال 2011 بود.

در آن زمان، اسد و شاهزاده فیصل درباره گام‌هایی برای «دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع که به بازگشت سوریه به گروه عرب کمک می‌کند» گفت‌وگو کردند.

عربستان سعودی در سال 2012 روابط خود را با دولت اسد قطع کرد و ریاض مدت ها آشکارا از سرنگونی اسد حمایت می کرد و از شورشیان سوری در مراحل اولیه جنگ حمایت می کرد.

اسد امیدوار است عادی سازی روابط با کشورهای ثروتمند خلیج فارس بتواند تسهیلات اقتصادی و پول برای بازسازی به همراه داشته باشد، زیرا بودجه بین المللی گسترده تر بدون حل و فصل سیاسی درگیری با حمایت سازمان ملل متحد گریزان است.

– بدون راه حل سیاسی –

اتحادیه عرب روز یکشنبه از بازگشت دولت سوریه استقبال کرد.

این سازمان در نوامبر 2011 فعالیت دمشق را به دلیل سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز که در اوایل همان سال آغاز شده بود و به جنگی تبدیل شد که منجر به جذب قدرت‌های خارجی شد، بیش از 500000 نفر را کشت، میلیون‌ها نفر را آواره کرد و زیرساخت‌ها و صنعت کشور را تحت تأثیر قرار داد، به حالت تعلیق درآورد.

در حالی که خطوط مقدم عمدتاً آرام شده‌اند، بخش‌های بزرگی از شمال کشور خارج از کنترل دولت باقی مانده‌اند و هنوز راه‌حل سیاسی برای درگیری به دست نیامده است.

وزرای خارجه اتحادیه عرب روز یکشنبه بر تمایل خود برای ایفای نقش پیشرو عربی در تلاش‌ها برای حل و فصل بحران سوریه تاکید کردند.

احمد ابوالغیط، رئیس اتحادیه عرب 22 عضوی، گفت که این تصمیم “برای اولین بار پس از سال ها طرف عربی را با دولت سوریه در ارتباط می کند”.

او افزود که بازگشت سوریه به بلوک “آغاز… نه پایان مسئله” است، و خاطرنشان کرد که تصمیم گیری در مورد از سرگیری روابط با دمشق بر عهده کشورهاست.

ائتلاف ملی سوریه، ائتلاف اصلی مخالفان، گفت که تصمیم روز یکشنبه به معنای «رها کردن» سوری‌ها و رها کردن آنها «بدون حمایت رسمی اعراب» است.

روز سه‌شنبه، ایالات متحده و بریتانیا گفتند که هنوز بر این باورند که نباید مثل همیشه با اسد کار کرد، اگرچه آنها گفتند که با کشورهای عربی که در حال آشتی با دمشق هستند، همکاری خواهند کرد.

ایالات متحده صدها سرباز در سوریه به عنوان بخشی از ائتلاف علیه گروه دولت اسلامی دارد. نیروهای ترکیه و ایران نیز در این کشور حضور دارند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)