طوفان موکا شهر بندری میانمار را سیل کرد و کمپ های اصلی پناهجویان را از بین برد

طوفان موکا شهر بندری میانمار را سیل کرد و کمپ های اصلی پناهجویان را از بین برد

یک نمای هواپیمای بدون سرنشین ماهیگیرانی را نشان می‌دهد که قایق‌های خود را به دلیل طوفان موکا به زمین امن‌تر منتقل می‌کنند.

داکا:

طوفان‌های طوفانی که توسط طوفان قدرتمندی که از خلیج بنگال به سمت داخل حرکت می‌کردند، روز شنبه شهر بندری سیتوه میانمار را غرق کردند، اما تا حد زیادی از گروهی پرجمعیت از کمپ‌های پناهجویان در همسایه کم ارتفاع بنگلادش در امان ماندند.

حدود 400000 نفر در میانمار و بنگلادش در آستانه فرود آمدن طوفان موکا به خشکی تخلیه شدند، زیرا مقامات و سازمان‌های امدادی تلاش می‌کنند تا از تلفات سنگین یکی از شدیدترین طوفان‌هایی که در سال‌های اخیر منطقه را درنوردیده است، جلوگیری کنند.

سکونتگاه‌های آسیب‌پذیر در بازار کاکس در بنگلادش، جایی که بیش از یک میلیون آواره روهینگیا در آن زندگی می‌کنند، از طوفان که اکنون به تدریج در حال ضعیف شدن است، نسبتاً آسیب ندیده‌اند.

محمد شمسود دوزا، یکی از مقامات دولتی بنگلادش که مسئول امور پناهندگان است، گفت: “خوشبختانه، ما توانستیم از بدترین طوفان فرار کنیم.” ما در حال دریافت برخی گزارش‌ها از آسیب‌دیدگی کلبه‌ها هستیم، اما تلفات جانی نداشته است.»

به نظر می رسد میانمار تأثیر مستقیم طوفان موکا را متحمل شده است، زیرا بادهایی با سرعت 210 کیلومتر در ساعت (130 مایل در ساعت) سقف های حلبی را شکسته و یک برج ارتباطی را فرو ریخته است.

ویدئویی که توسط شاهدی در این شهر در شبکه های اجتماعی منتشر شده است نشان می دهد که بخش هایی از سیتو، مرکز ایالت راخین، زیر آب رفته و طبقات همکف چندین ساختمان زیر آب رفته است.

یک شبه‌نظامی قومی که بخش‌هایی از راخین را کنترل می‌کند، گفت که تعداد زیادی از ساختمان‌ها در سیتو و کیاکتاو آسیب دیده‌اند و مدارس و صومعه‌هایی که مردم در آنها پناه گرفته بودند، بدون سقف مانده‌اند.

خینه توخا، سخنگوی ارتش آراکان گفت: «تمام شمال راخین آسیب جدی دیده است. مردم در مشکل هستند».

سازمان ملل و رسانه های محلی گفتند که شبکه های ارتباطی در راخین پس از ریزش توفان به خشکی مختل شده است.

به گفته دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) در سراسر ایالت راخین و شمال غرب کشور حدود 6 میلیون نفر از قبل به کمک های بشردوستانه نیاز داشتند، در حالی که 1.2 میلیون نفر آواره شده اند.

راماناتان بالاکریشنان، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل، گفت: «تصادف طوفان به منطقه‌ای که در آن نیازهای بشردوستانه عمیقی وجود دارد، یک سناریوی کابوس است و صدها هزار نفر از افراد آسیب‌پذیر را تحت تأثیر قرار می‌دهد که ظرفیت مقابله‌شان به‌دلیل بحران‌های متوالی به شدت از بین رفته است».

میانمار از زمانی که حکومت نظامی دو سال پیش قدرت را به دست گرفت، در هرج و مرج فرو رفته است. پس از سرکوب اعتراضات، یک جنبش مقاومت در حال مبارزه با ارتش در جبهه های مختلف است.

یک سخنگوی حکومت نظامی فورا به تماس تلفنی رویترز برای دریافت نظر پاسخ نداد.

مواد غذایی و لوازم

در بنگلادش، جایی که مقامات حدود 300000 نفر را قبل از وقوع طوفان به مناطق امن منتقل کردند، آوارگان روهینگیا در اردوگاه‌های پرجمعیت در بازار کاکس در جنوب شرق این کشور به داخل خانه‌های فرسوده خود هجوم آوردند.

پناهنده، محمد عزیز، 21 ساله، گفت: «پناهگاه ما، ساخته شده از بامبو و برزنت، محافظت کمی دارد. ما از خدا می خواهیم که ما را نجات دهد.”

بسیاری از پناهجویان روهینگیا، که نیم میلیون کودک نیز در میان آنها وجود دارد، پس از فرار از سرکوب نظامی در میانمار در سال 2017، در کمپ های وسیع مستعد سیل و رانش زمین زندگی می کنند.

صدها هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین میانمار باقی مانده اند، جایی که بسیاری از آنها در اردوگاه های جدا شده از بقیه جمعیت محبوس هستند.

زاو مین تون، یکی از ساکنان روهینگیا در سیتو، گفت: «دولت ایالت بسیاری از روهینگیاها را از اردوگاه‌های سیتوه به مناطق مرتفع منتقل کرده است.» وی افزود که تخلیه بدون هیچ گونه هشداری انجام شد.

آنها همچنین هیچ غذایی به آنها ندادند، بنابراین مردم از گرسنگی می میرند.

پیش از وقوع طوفان، برنامه جهانی غذا اعلام کرد که در حال آماده سازی مواد غذایی و امدادی است که می تواند به بیش از 400000 نفر در راخین و مناطق اطراف آن به مدت یک ماه کمک کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)