صربستان پس از تیراندازی های دسته جمعی خلع سلاح می شود – اخبار RT World

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان از شهروندان به دلیل تحویل بیش از 10000 اسلحه در اولین هفته از یک ماه رانندگی با هدف جمع‌آوری سلاح‌های گرم غیرمجاز تمجید کرده است. او هم قول داد “اقدامات سرکوبگرانه” برای هر کسی که بعد از پایان عفو ​​با سلاح های غیرقانونی پیدا شود.

روز یکشنبه، ووچیچ و مقامات ارشد پلیس از مرکز جمع آوری اصلی در اسمدروو، در حدود 50 کیلومتری (31 مایلی) شرق بلگراد بازدید کردند. رئیس جمهور انبار را با ردیف های تفنگ، تپانچه و سلاح های خودکار و همچنین نارنجک های دستی، مین های زمینی و حتی راکت انداز هایی که توسط شهروندان آورده شده بود، بازرسی کرد.

«کسی برای چه چیزی به سلاح خودکار نیاز دارد؟ یا این همه اسلحه؟» رئیس جمهور به خبرنگاران گفت و از شهروندان برای خلع سلاح داوطلبانه تمجید کرد. او گفت که حدود نیمی از سلاح های جمع آوری شده به صورت قانونی ثبت شده و توسط مالکان واگذار شده است، در حالی که مابقی بدون مجوز و بدون سوال پذیرفته شده است.

من از افرادی که اسلحه تحویل دادند سپاسگزارم. ووچیچ گفت که این محموله به کارخانه های اسلحه و مهمات ارسال می شود تا به طور بالقوه برای استفاده نظامی تبدیل شود.

رئیس جمهور افزود، پس از 8 ژوئن، دولت خواهد بود “ظالمانه” وقتی صحبت از پیگرد قانونی نگهداری اسلحه غیرقانونی می شود، با جریمه های سنگین و “اقدامات سرکوبگرانه”


هزاران نفر در صربستان علیه خشونت مسلحانه راهپیمایی کردند

ووچیچ پس از دو تیراندازی دسته جمعی در مدت سه روز، عملیات تسلیحاتی را آغاز کرد. در 3 مه، یک دانش آموز 13 ساله در مدرسه ابتدایی ولادیسلاو ریبنیکار بلگراد به 8 نفر از همکلاسی های خود و یک نگهبان تیراندازی کرد و شش دانش آموز و یک معلم را زخمی کرد. روز بعد، هشت نفر دیگر در شهرداری ملادنوواک مجاور کشته و 14 نفر زخمی شدند. مهاجم پس از هشت ساعت تعقیب و گریز دستگیر شد.

دولت همچنین از سرکوب میدان‌های تیر خبر داده است، زیرا گفته می‌شود که تیرانداز مدرسه با پدرش در یکی از سالن‌ها حضور داشته است. صاحبان قانونی اسلحه با بازبینی مجوزهای خود و بازرسی های پلیسی مواجه می شوند تا ببینند آیا سلاح ها تحت شرایط ایمنی تعیین شده نگهداری می شوند یا خیر – و در غیر این صورت مصادره می شوند.

صربستان از نظر سرانه مالکیت اسلحه خصوصی پس از آمریکا و یمن در رتبه سوم جهان قرار دارد. فروپاشی یوگسلاوی در دهه 1990 تعداد زیادی تسلیحات نظامی را نیز در دستان غیرنظامیان پشت سر گذاشت. در حالی که تلاش‌های قبلی برای جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی کم‌رنگ بوده است، تنها در اولین روز از عملیات کنونی، شهروندان 1500 قبضه سلاح گرم، 50000 گلوله مهمات و حدود 100 نارنجک، راکت‌انداز و سایر وسایل انفجاری را تحویل دادند.

برخی از منتقدان دارند با اشاره به دولت متحد نازی کرواسی در جنگ جهانی دوم نیز به دنبال خلع سلاح صرب‌ها بود، حتی در حالی که آنها را در یک کارزار کشتار جمعی و نسل‌کشی جمع‌آوری کرد.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: