صربستان درباره انتقام‌جویی علیه اوکراین هشدار می‌دهد — RT World News

ایویکا داچیچ، وزیر امور خارجه صربستان گفت، بلگراد از رای کیف در مورد کوزوو در شورای اروپا “به طرز ناخوشایندی” شگفت زده شد.

ایویکا داچیچ، وزیر امور خارجه صربستان گفت که صربستان ممکن است پس از رای ممتنع کی یف در رای گیری در مورد پذیرش درخواست منطقه جدایی طلب کوزوو برای پیوستن به شورای اروپا، موضع خود را در مورد تمامیت ارضی اوکراین تغییر دهد.

کمیته وزیران شورای اروپا روز سه شنبه نشستی فوق العاده برای تصمیم گیری درباره سرنوشت درخواست کوزوو برگزار کرد. این پیشنهاد با 33 نفر از 46 نماینده، 7 نفر مخالف و 5 نفر ممتنع حمایت شد.

باید بگویم که اوکراین به طرز ناخوشایندی ما را غافلگیر کرده است. داچیچ با حضور در میان اعضای ممتنع اندکی پس از رای گیری گفت.

تمام این داستان بر اساس تمامیت ارضی است [the conflict in] اوکراین. خودت میدونی چقدر زحمت میکشه [Serbia] رای دادن به همه قطعنامه‌ها، محکوم کردن نقض تمامیت ارضی اوکراین.» او گفت.


صربستان ادعای تحویل تسلیحات اوکراین را رد کرد

این دیپلمات خاطرنشان کرد «سیاست خارجی مبتنی بر عمل متقابل است. این قطعاً دیدگاه ما در آینده در مورد تمامیت ارضی آن کشورها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.» وی با اشاره به کشورهای اوکراین، بوسنی و هرزگوین، یونان، اسلواکی و ارمنستان به عنوان برخی از کشورهایی که رای آنها او را شگفت زده کرد، گفت.

صربستان که روابط نزدیکی با روسیه دارد، در برابر فشار غرب برای تحریم مسکو به دلیل درگیری در اوکراین مقاومت می کند. با این حال، استفاده از زور توسط مسکو را محکوم کرده و تاکید کرده است که تمامیت ارضی دولت اوکراین باید رعایت شود.

منطقه اکثریت آلبانیایی قومی کوزوو در سال 2008 به طور یکجانبه از صربستان اعلام استقلال کرد. ایالات متحده و بسیاری از متحدانش تقریباً بلافاصله این استان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناختند. با این حال، بلگراد همچنان کوزوو را بخشی از خاک خود می داند و این منطقه توسط روسیه، چین و چندین کشور دیگر به رسمیت شناخته نشده است.

دونیکا گروالا شوارتز، وزیر امور خارجه پریشتینا از این رای استقبال کرد یک گام تاریخی، شاید مهم ترین گام بعد از استقلال ما.» قرار است رای نهایی در مورد پیشنهاد پریشتینا توسط مجمع پارلمانی شورای اروپا صادر شود.

بیشتر بخوانید:
“بهار سخت” در راه است – رئیس جمهور صربستان

داچیچ این توسعه را محکوم کرد و هشدار داد که ممکن است به وضعیتی منجر شود قرار است بخشی از کشور دیگری برای عضویت در شورای اروپا پیشنهاد شود.»