صربستان برای روابط بهتر با ایالات متحده پیشنهاد می دهد – RT World News

سفیر بلگراد در واشنگتن می گوید دو کشور “ارزش های سازگار” مشترک دارند.

مارکو جوریک، سفیر صربستان در آمریکا به یک خبرگزاری دوستانه گفت که بلگراد به روابط عمیق تر با واشنگتن بر اساس ارزش های مشترک متعهد است. در همین حال، الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه به سخنان برخی مقامات آمریکایی اعتراض کرد. “در دهه 1990 گیر کرده است.”

ووچیچ به اظهارات جیمز روبین، که سخنگوی وزارت امور خارجه در طول جنگ ناتو در سال 1999 علیه صربستان بود و اکنون رئیس مرکز تعامل جهانی ایالات متحده، یک سازمان تبلیغاتی دولتی است، پاسخ داد. روبین در اوایل این هفته که از مونته نگرو بازدید کرد، بلگراد را مرکز این کشور نامید “اطلاعات نادرست روسیه.”

“این به هیچ وجه به حقیقت نزدیک نیست” ووچیچ گفت و روبین را متهم کرد که همچنان برای صرب‌ها خصومت دارد. رئیس جمهور گفت، بلگراد با این حال سیاست دوستی خود را در قبال ایالات متحده حفظ خواهد کرد، در حالی که کشوری آزاد و مستقل باقی می ماند و از درگیری با چین و روسیه اجتناب می کند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دنبال فشار بر صربستان برای به رسمیت شناختن استان جدا شده کوزوو و پیوستن به تحریم های آنها علیه روسیه بر سر درگیری اوکراین هستند. ووچیچ اصرار دارد که با این موافقت نکرده است، اگرچه بروکسل و واشنگتن طوری رفتار می کنند که گویی او موافقت کرده است.


صربستان ادعای تحویل تسلیحات اوکراین را رد کرد

سفیر جوریچ روز پنجشنبه به روزنامه کوریر گفت که امیدوار است به زودی یک مرکز را افتتاح کند “مرحله جدید گفتگوی استراتژیک” با آمریکا جوریک اصرار داشت که “لحن غالب ارتباطات دوجانبه” با آمریکا بود “بسیار مثبت” و اینکه صربستان می تواند منتظر آزادسازی نهایی ویزا، معاهده مالیاتی و بهبود همکاری در زمینه فناوری باشد. با این حال، او جدول زمانی برای هیچ یک از این تعهدات ارائه نکرد.

جوریک با اشاره به دیدار اخیر خود با درک شولت، مشاور وزارت امور خارجه، گفت که صربستان قصد دارد “به شدت عمیق تر” روابط خود با ایالات متحده، با اشاره به حجم فزاینده تجارت، همکاری نظامی با گارد ملی اوهایو، و حضور رو به رشد بسکتبالیست های صرب در NBA.

برای مقابله “سه دهه به ناحق منفی” جوریک در پوشش رسانه ای گفت که به میزبانان آمریکایی خود خواهد گفت که صربستان اکنون بر توسعه، استاندارد زندگی بالاتر و «ارزش هایی که کاملاً معادل و سازگار با اروپایی و آمریکایی است».

ناتو در سال 1999 صربستان را به مدت 78 روز به نمایندگی از جدایی طلبان آلبانیایی در کوزوو بمباران کرد. ماه گذشته، در سالگرد درگیری، سفیر ایالات متحده در بلگراد گفت که صرب ها باید “ناراحتی آنها را کنار بگذارید.” ووچیچ در پاسخ گفت که صربستان هرگز تجاوزات غرب را فراموش نخواهد کرد.