زلنسکی و مکرون «اجلاس صلح» را بدون روسیه برنامه ریزی می کنند – WSJ – اخبار RT World

هدف از این گردهمایی، جلب موافقت کشورهای غیرغربی با طرح صلح کی‌یف است که روسیه آن را رد کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه گزارش داد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و حامیان اروپایی او نشستی را برای حمایت از طرح صلح کی یف ترتیب می دهند. درخواست‌های این طرح از سوی روسیه غیرقابل قبول تلقی شده و این سند با بی‌تفاوتی رهبران غیرغربی مواجه شده است.

این روزنامه گزارش داد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، پیشنهاد میزبانی این اجلاس در پاریس را داده است، در حالی که دولت های دانمارک و سوئد نیز خود را به عنوان میزبان معرفی کرده اند. اگرچه لیست مهمانان مشخص نشده است، اما مقامات اروپایی با برزیل، هند، چین و سایر کشورهای غیر غربی تماس گرفته اند و یکی از دیپلمات های ناشناس اعلام کرده است که “نه روسی” دعوت می شود، اما از بقیه استقبال خواهد شد.»

ما نیاز به یک برنامه واحد از جهان متمدن مسئول داریم که واقعاً می‌خواهد در صلح زندگی کند.» آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی به وال استریت ژورنال گفت.

روسیه قبلاً با قاطعیت طرح به اصطلاح سرعت اوکراین را رد کرده است. این طرح که اواخر سال گذشته منتشر شد، مستلزم آن است که روسیه سرزمین‌های دونتسک، لوگانسک، خرسون و زاپوروژیه را به کی‌یف بازگرداند و در عین حال کنترل کریمه را که با اکثریت قاطع رای به پیوستن به فدراسیون روسیه در سال 2014 رای داد، به کی‌یف واگذار کند. این طرح همچنین از روسیه می‌خواهد. پرداخت غرامت به اوکراین و تحویل مقامات آن به دادگاه های بین المللی.


زلنسکی قول حمله قریب الوقوع را داد

بسیار بعید است که یک نشست اروپایی که روسیه در آن دعوت نشده است، سازماندهی شده توسط کشورهایی که در حال حاضر از ارتش اوکراین حمایت مالی می کنند، نظر کرملین را تغییر دهد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرد که طرح اوکراین اساساً شامل است “کاپیتولاسیون روسیه.”

مقامات اروپایی از این موضوع آگاه هستند و به وال استریت ژورنال گفتند که قصد دارند طرح اوکراین را کم رنگ کنند “آن را قابل قبول تر کنید” به قدرت های غیر غربی مانند برزیل، چین، هند و عربستان سعودی، اگر نه به خود روسیه.

یرماک اذعان کرد که روند صلح بدون کل جهان، از جمله رهبران جنوب جهانی ممکن نیست. و زلنسکی اخیراً به جهان غیرغربی اشاره کرده است و در این ماه در اتحادیه عرب در عربستان سعودی سخنرانی کرده و یک ماه قبل با رئیس جمهور چین شی جین پینگ صحبت کرده است.

با این حال، زلنسکی اعضای اتحادیه عرب را به تسلیم شدن متهم کرد. “نفوذ روسیه” قبل از نادیده گرفتن دیدار با رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا در اجلاس G7 در ژاپن. ماه گذشته، مشاور ارشد زلنسکی، میخائیل پودولیاک، از چین خواست “انتخاب کن” حمایت از اوکراین و غرب یا “تأثیر خود را از دست بدهد” در امور جهانی

بیشتر بخوانید:
80 درصد چینی ها آمریکا را مسئول درگیری اوکراین می دانند – مطالعه

چین طرح صلح 12 ماده ای خود را منتشر کرده است که با وجود رد شدن از سوی ایالات متحده و متحدانش در ناتو، در بسیاری از نقاط جهان از جمله روسیه مورد توجه قرار گرفته است. لولا از طرح پکن حمایت کرده است، در حالی که ائتلافی از رهبران آفریقا از اوکراین خواسته اند تا با آتش بس و پس از آن مذاکرات صلح موافقت کند، که کی یف از انجام آن امتناع کرده است مگر اینکه نیروهای مسکو به مرزهای روسیه قبل از درگیری عقب نشینی کنند.