رکورد تورم سریلانکا با نزدیک شدن به بحران غذایی

رکورد تورم سریلانکا با نزدیک شدن به بحران غذایی

سوپرمارکت ها ماه هاست که پودر شیر، شکر، عدس و سایر اقلام ضروری را جیره بندی می کنند.

کلمبو، سریلانکا:

ارقام رسمی روز چهارشنبه نشان داد که تورم سریلانکا در نوامبر به رکورد 11.1 درصد رسید، زیرا مقامات هشدار دادند که بدتر شدن بحران اقتصادی می تواند باعث جیره بندی بیشتر مواد غذایی شود.

اقتصاد وابسته به گردشگری جزیره توسط همه‌گیری شکست خورد و دولت ممنوعیت واردات گسترده‌ای را برای تقویت ذخایر ارزی اعمال کرد که باعث کمبود کالاهای ضروری شد.

سوپرمارکت‌ها ماه‌هاست که شیرخشک، شکر، عدس و سایر اقلام ضروری را جیره‌بندی می‌کنند، زیرا دلار بانک‌های تجاری برای پرداخت هزینه واردات تمام شده است.

در روز چهارشنبه، داده‌های رسمی نشان داد که قیمت‌ها با سریع‌ترین نرخ از زمان راه‌اندازی شاخص ملی قیمت مصرف‌کننده (NCPI) در سال 2015، با افزایش 17 درصدی قیمت مواد غذایی نسبت به سال گذشته، افزایش یافته است.

اودیت جایاسینگه، وزیر کشاورزی، به خبرنگاران گفت که مقامات ممکن است مجبور شوند جیره‌های غذایی بیشتری وضع کنند و به دنبال کمک خارجی برای کمک به تغذیه نیازمندان باشند.

وی گفت: ممکن است مجبور شویم غلاتی مانند ذرت را از کشورهای دوست قرض بگیریم و به فکر جیره بندی غذا باشیم تا مادران و بیماران سیر شوند.

ممکن است دیگران مجبور به فداکاری شوند.

اما در عرض چند ساعت جایاسینگه با یک مقام دیگر جایگزین شد، دفتر رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا بدون اینکه دلیل برکناری او را بیان کند، اعلام کرد.

کمبود مواد غذایی به دلیل ممنوعیت واردات مواد کشاورزی توسط دولت، که ماه گذشته پس از شکست گسترده محصول و اعتراضات شدید کشاورزان لغو شد، تشدید شده است.

سریلانکا در پایان نوامبر تنها 1.58 میلیارد دلار ذخایر خارجی داشت که در مقایسه با 7.5 میلیارد دلاری که راجاپاکسا در سال 2019 به قدرت رسید، کمتر است.

بانک مرکزی تقاضای ارز خارجی کرده است – حتی پولی که ممکن است افراد پس از بازگشت از سفرهای خارجی داشته باشند.

در اوایل هفته جاری، آژانس رتبه‌بندی فیچ رتبه سریلانکا را به دلیل نگرانی‌های فزاینده از نکول دولتی در بدهی خارجی ۲۶ میلیارد دلاری آن کاهش داد. دولت اصرار داشت که می تواند به تعهدات خود عمل کند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)