روسیه می‌گوید ایالات متحده در ماه جاری حمله هسته‌ای علیه آن را تمرین کرده است

روسیه می‌گوید ایالات متحده در ماه جاری حمله هسته‌ای علیه آن را تمرین کرده است

اتهامات روسیه در زمانی مطرح می شود که تنش شدید با آمریکا بر سر اوکراین وجود دارد. (فایل)

مسکو/واشنگتن:

وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه بمب‌افکن‌های آمریکایی را به تمرین حمله هسته‌ای به روسیه از دو جهت مختلف در اوایل ماه جاری متهم کرد و شکایت کرد که این هواپیماها تا 20 کیلومتری مرز روسیه رسیده‌اند.

اما پنتاگون گفت مانورهایش در آن زمان به طور عمومی اعلام شد و به پروتکل های بین المللی پایبند بود.

اتهامات مسکو در زمانی مطرح می شود که تنش شدید با واشنگتن بر سر اوکراین، با ابراز نگرانی مقامات آمریکایی در مورد حمله احتمالی روسیه به همسایه جنوبی اش – پیشنهادی که کرملین آن را نادرست رد کرده است.

مسکو به نوبه خود ایالات متحده، ناتو و اوکراین را به رفتارهای تحریک آمیز و غیرمسئولانه متهم کرده است و به ارسال تسلیحات آمریکا به اوکراین، استفاده اوکراین از هواپیماهای بدون سرنشین حمله ترکیه علیه جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین و تمرینات نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای این کشور اشاره کرده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که مسکو به افزایش قابل توجه فعالیت بمب افکن های استراتژیک آمریکا اشاره کرده است که به گفته او در ماه جاری 30 پرواز نزدیک به روسیه انجام داده است. به گفته وی، این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.5 برابر بوده است.

شویگو به ویژه از آنچه به گفته او حمله هسته ای شبیه سازی شده آمریکا علیه روسیه در اوایل ماه جاری بود، شکایت کرد.

شویگو در بیانیه‌ای گفت: وزیر دفاع تاکید کرد که در مانور نظامی آمریکا “تندر جهانی”، 10 بمب‌افکن استراتژیک آمریکایی پرتاب سلاح‌های هسته‌ای علیه روسیه از جهت‌های غربی و شرقی را تمرین کردند.

حداقل نزدیکی به مرز ایالتی ما 20 کیلومتر بود.

به نقل از شویگو، یگان‌های پدافند هوایی روسیه بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا را شناسایی و ردیابی کرده و اقدامات نامشخصی برای جلوگیری از هرگونه حادثه انجام داده‌اند.

پنتاگون عقب رانده شد.

ستوان گفت: «این ماموریت ها در آن زمان به طور عمومی اعلام شد و از نزدیک با (فرماندهی استراتژیک)، (فرماندهی اروپایی)، متحدان و شرکا برنامه ریزی شد تا از حداکثر فرصت های آموزشی و ادغام و همچنین رعایت تمام الزامات و پروتکل های ملی و بین المللی اطمینان حاصل شود. سرهنگ آنتون سملروت، سخنگوی پنتاگون.

افسران ارشد ارتش روسیه و آمریکا، رئیس ستاد کل ارتش والری گراسیموف و رئیس ستاد مشترک، مارک میلی، روز سه شنبه تلفنی گفتگو کردند اما هیچ یک از طرفین محتوای گفتگو را فاش نکردند.

گلوبال تاندر، که امسال بمب افکن های B-52 با قابلیت حمل اتمی ایالات متحده را با سرعت بالا برد، تمرین هسته ای و فرماندهی سالانه فرماندهی استراتژیک ایالات متحده است که برای آزمایش و نشان دادن آمادگی توانایی های هسته ای ایالات متحده طراحی شده است.

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین هفته گذشته به طور خلاصه به این موضوع اشاره کرد و از بمب افکن های استراتژیک غربی که “سلاح های بسیار جدی” نزدیک به روسیه حمل می کنند، شکایت کرد. او گفت که غرب هشدارهای مسکو را مبنی بر عدم عبور از “خط قرمز” خود بسیار ساده می‌داند.

شویگو این اظهارات را در یک ویدئو کنفرانس با وی فنگه وزیر دفاع چین بیان کرد. وی گفت که پروازهای بمب افکن آمریکا در نزدیکی مرزهای شرقی روسیه نیز تهدیدی برای چین است.

شویگو گفت: “در این زمینه، هماهنگی روسیه و چین در حال تبدیل شدن به یک عامل تثبیت کننده در امور جهانی است.”

وزارت دفاع روسیه گفت: روسیه و چین در نشست خود توافق کردند که همکاری بین نیروهای مسلح خود را در مورد تمرینات نظامی استراتژیک و گشت های مشترک افزایش دهند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)