روسیه تصاویر ماهواره ای از روز انفجار مرگبار بیروت را به لبنان ارسال می کند

روسیه تصاویر ماهواره ای از روز انفجار مرگبار بیروت را به لبنان ارسال می کند

در اوت 2020، یک انفجار قوی در سراسر بیروت بیش از 215 کشته برجای گذاشت. (فایل)

مسکو:

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که مسکو تصاویر ماهواره ای دولت لبنان را از روز انفجار مرگبار بندر بیروت در سال گذشته برای کمک به تحقیقات ارسال کرده است.

لاوروف در دیدار با عبدالله بو حبیب همتای لبنانی خود در مسکو گفت که مسکو تصاویر تهیه شده توسط آژانس فضایی این کشور را روسکوسموس را منتقل کرده است.

لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست گفت: تصاویری که از بندر قبل و بعد از انفجار گرفته می‌شود، باید به تعیین علت انفجار کمک کند.

لاوروف گفت: «ما امیدواریم که متخصصان لبنانی به این سؤال پاسخ دهند که واقعاً به یک محرک سیاسی بسیار قدرتمند برای لبنان تبدیل شده است.

لاوروف همچنین گفت که آنها درباره “مشارکت احتمالی” شرکت های روسی در بازسازی زیرساخت های بیروت که در انفجار آسیب دیده است، گفتگو کردند.

در آگوست 2020، صدها تن نیترات آمونیوم ذخیره شده در بندر بیروت منفجر شد و انفجاری قدرتمند را در سرتاسر پایتخت لبنان به وقوع پیوست که منجر به کشته شدن بیش از 215 نفر شد.

قاضی لبنانی که تحقیقات در مورد این انفجار را بر عهده داشت، سه بار در پی شکایت وزرای سابق مظنون به سهل انگاری مجبور به توقف تحقیقات خود شد.

قاضی از چندین کشور از جمله فرانسه و آمریکا برای دریافت تصاویر ماهواره ای از روز انفجار درخواست همکاری کرده بود.

علاوه بر این انفجار، وزرای روسیه و لبنان درباره آوارگانی که از سال 2011 از سوریه به کشورهای همسایه از جمله لبنان گریخته اند، گفتگو کردند.

لاوروف از امکان سازماندهی یک کنفرانس بین المللی درباره این موضوع در لبنان که میزبان بیش از 1.5 میلیون سوری است، صحبت کرد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)