رشدی ناشران کتاب را به دلیل سانسور محکوم می کند – اخبار جهانی RT

نویسنده “آیات شیطانی” گفت که درست کردن جیمز باند از نظر سیاسی “تقریبا خنده دار” است.

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی و مدافع آزادی بیان، ناشرانی را که کتاب‌های قدیمی را با هدف محافظت از خوانندگان مدرن در برابر توهین محافظت می‌کنند، اصلاح می‌کند. او استدلال کرد که خوانندگان بیش از حد حساس همیشه می توانند چیز دیگری را انتخاب کنند.

رشدی عصر دوشنبه در حین دریافت جایزه معتبر کتاب بریتانیا برای آزادی انتشار به این موضوع پرداخت. در سخنرانی پذیرش تلویزیونی خود، که از طریق یک لینک ویدیویی از نیویورک ایراد کرد، نویسنده زنگ خطر را در مورد آنچه که او به عنوان پذیرش فزاینده سانسور در کشورهای غربی درک می کند به صدا درآورد.

او گفت، در ایالات متحده وجود داشت “حمله فوق العاده به کتابخانه ها و کتاب های کودکان در مدارس، حمله به ایده خود کتابخانه ها.” قانونگذاران محافظه‌کار در برخی از ایالت‌های آمریکا به دنبال پاکسازی کتاب‌هایی هستند که از نظر آنها برای خردسالان نامناسب است، زیرا روابط جنسی و سایر محتوای بزرگسالان را به تصویر می‌کشند.

باید بگویم که دیدن ناشرانی که به دنبال دزدی از آثار افرادی مانند رولد دال و یان فلمینگ هستند نیز نگران کننده است. رشدی افزود. باید بگویم این ایده که می توان جیمز باند را از نظر سیاسی درست کرد تقریباً خنده دار است.

بیشتر بخوانید:
کتاب‌های جیمز باند با «اشاره‌های نژادپرستانه» به روز می‌شوند – تلگراف

کتاب‌های هر دو نویسنده برای نسخه‌های جدیدشان پاک شده‌اند تا زبان ظاهراً توهین‌آمیز حذف شود.

سال گذشته، آثار کلاسیک کودکان رولد دال، از جمله “چارلی و کارخانه شکلات سازی” و “ماتیلدا” از برخی کلمات حذف شدند، مانند “چاق” و “زشت”، در اقدامی که رشدی آن را به باد انتقاد گرفت “سانسور پوچ” به هنگام. ناشر بعداً پس از اعتراض عمومی موافقت کرد که نسخه های اصلی را علاوه بر نسخه های به روز چاپ کند.

به گزارش رسانه های بریتانیایی، با پیروی از همین الگو، در کتاب های جیمز باند، زبان منفی درباره جنایتکاران آفریقایی حذف شد. اکنون ناشران در حال استخدام هستند “خوانندگان حساسیت” برای نشان دادن زبان ظاهراً مشکل ساز در آثار ادبی.

من فکر می کنم باید در مقابل این موضوع مقاومت کرد. کتاب‌ها باید از زمان خودشان به ما بیایند و در زمان خودشان باشند، و اگر گرفتن آن برای شما سخت است، آنها را نخوانید، کتاب دیگری بخوانید. اما سعی نکنید اثر دیروز را با توجه به نگرش های امروز بازسازی کنید.» رشدی بحث کرد.

این نویسنده 75 ساله هندی الاصل، پس از چندین حمله به جان او، از جمله چاقو زدن سال گذشته در یک صحنه در نیویورک، به تیتر اخبار تبدیل شد. از سال 1988 رشدی به خاطر کتابش «آیات شیطانی» که توسط برخی از پیروان اسلام توهین آمیز خوانده شده، مورد تهدید به مرگ قرار گرفته است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: