رای گیری پرمخاطره در ترکیه آغاز شد – اخبار RT World

انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، مسیر پنج سال آینده کشور را مشخص خواهد کرد

حوزه های رای گیری در ترکیه برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی کلیدی باز شده است که تصمیم می گیرد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی، قدرت را در رقابتی داغ حفظ کند یا خیر.

شعبه های رای دهی ساعت 8 صبح به وقت محلی در 81 استان افتتاح شد و تقریباً 200,000 صندوق در سراسر کشور نصب شد. حدود 60 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند، در حالی که 1.8 میلیون نفر در خارج از کشور قبلا رای خود را به صندوق انداخته اند. رئیس جمهور و نمایندگان مجلس هر دو برای یک دوره پنج ساله انتخاب می شوند.

بر اساس قوانین انتخابات، اخبار، پیش‌بینی‌ها و اظهارنظر درباره انتخابات تا ساعت 18 به وقت محلی، یک ساعت پس از بسته شدن رای‌گیری مجاز نیست. نتایج را نمی توان تا ساعت 9 شب گزارش داد.

روز جمعه، احمد ینر، رئیس هیئت عالی انتخابات، گفت که مقامات تصمیم گرفته اند “تمام اقدامات برای برگزاری انتخابات سالم و امن” از جمله تقویت زیرساخت های فناوری در برابر قطع برق و حملات سایبری.


در انتخابات ترکیه کیست

در این میان همه نگاه ها به رقابت داغ ریاست جمهوری دوخته شده است. دو نامزد اصلی عبارتند از اردوغان، رئیس جمهور فعلی و کمال قلیچداراوغلو، چهره مخالف، که رهبری حزب سوسیال دموکرات جمهوری خواه خلق (CHP) را بر عهده دارد. نظرسنجی های اخیر حاکی از رقابت تنگاتنگ این دو است. اگر هیچ نامزدی حداقل 50 درصد آرا را به دست نیاورد، دور دوم انتخابات در 28 می برگزار می شود.

اردوغان و کیلیچداراوغلو در مورد طیف وسیعی از سیاست ها دیدگاه های متضادی دارند. اردوغان به‌عنوان نخست‌وزیر ترکیه و بعداً رئیس‌جمهور ترکیه، مسیر استقلال ژئوپلیتیکی نسبی را دنبال کرد و کشور را از ادغام با اتحادیه اروپا دور کرد و روابط نزدیک با مسکو را تقویت کرد – که حتی در بحبوحه درگیری بین روسیه و اوکراین تغییر نکرده است.

با این حال، قلیچداراوغلو بیشتر رویکردی طرفدار اتحادیه اروپا در پیش گرفته است و همچنین قول داده است در صورت پیروزی از تحریم های غرب علیه روسیه تبعیت کند.

انتخابات پارلمانی به رقابت بین اتحاد خلق (که در حال حاضر اکثریت پارلمانی را در اختیار دارد و متشکل از حزب عدالت و توسعه اردوغان و حزب جنبش ملی گرای راست افراطی است) و اپوزیسیون اتحاد ملت که از کیلیچداراوغلو برای ریاست جمهوری حمایت می کند و متشکل از آن است. از شش حزب

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: