رئیس جمهور صربستان از رهبری حزب استعفا داد – RT World News

الکساندر ووچیچ به عنوان رئیس دولت باقی خواهد ماند و وزیر دفاع او سکان هدایت حزب مترقی صربستان را بر عهده خواهد گرفت.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور، پس از 11 سال مسئولیت از رهبری حزب حاکم صرب پیشرو (SNS) کناره‌گیری کرد و میلوش ووچویچ وزیر دفاع این مقام را بر عهده گرفت. ووچیچ که به عنوان رئیس جمهور در سمت خود باقی خواهد ماند، تصمیم خود را در بحبوحه اعتراضات ضد دولتی در بلگراد و درگیری ها در کوزوو اعلام کرد.

نمایندگان SNS استعفای ووچیچ را در کنفرانس حزبی در شهر کراگویواچ در روز شنبه پذیرفتند و بلافاصله پس از آن ووچویچ را به عنوان جانشین وی انتخاب کردند.

ووچیچ در سال 2012 رهبری SNS را بر عهده گرفت و جانشین تومیسلاو نیکولیچ شد. ووچیچ و نیکولیچ در سال 2008 پس از جدایی از حزب ملی گرای رادیکال صرب، این حزب را تأسیس کردند.

“من هرگز این حزب را ترک نخواهم کرد، من افتخار می کنم که در تمام این سال ها بهترین حزب را رهبری کرده ام.” ووچیچ به حاضران گفت و حتی در بحبوحه حمایت مردمی SNS به خود می بالید جنگ هیبریدی که علیه کشور ما به راه افتاده است.

ووچیچ گفت که او به عنوان رئیس جمهور در سمت خود باقی خواهد ماند و SNS به یک جنبش سیاسی گسترده تر خواهد پیوست که ماه آینده راه اندازی خواهد شد.


اتحادیه اروپا به صربستان می گوید ما یا روسیه را انتخاب کنید

ووچیچ در هفته‌های اخیر با تظاهرات گسترده‌ای مواجه شده است و تظاهرکنندگان خواستار استعفای او و مقامات ارشد امنیتی وی پس از دو تیراندازی جمعی در اوایل ماه جاری شده‌اند. ووچیچ هفته گذشته گفت که به او از حضور فعالان تحت حمایت غرب در تجمعات در بلگراد اطلاع داده شده است و آنها را متهم به طراحی “انقلاب رنگی” علیه دولتش کرده است.

در همین حال، ووچیچ روز جمعه اعلام کرد که نیروهای مسلح صربستان را در پی درگیری بین پلیس و معترضان در شهری با اکثریت صرب‌نشین در استان جدایی‌طلب کوزوو در اوایل همان روز در حالت آماده باش قرار داده است. ناآرامی ها پس از انتخاب یک شهردار آلبانیایی تبار در رای گیری توسط ساکنان صرب شهر آغاز شد.

رسانه های محلی گزارش دادند که در پی پرتاب نارنجک های شوکر و گاز اشک آور پلیس از پریشتینا به صرب های معترض، حدود 12 نفر مجروح شدند.

ووچیچ در طول دوران ریاست جمهوری خود به دنبال حفظ روابط با آمریکا و اتحادیه اروپا از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر بوده است. این به موقعیت دشواری برای ووچیچ تبدیل شده است، زیرا رهبران اتحادیه اروپا به صراحت اعلام کردند که شکست بلگراد در تحریم مسکو به دلیل درگیری در اوکراین به شانس صربستان برای پیوستن به بلوک اروپایی آسیب می زند.

زمانی که سیاستمداران غربی از بلگراد بازدید می کنند، او در اوایل این ماه گفت که آنها “اولین وظیفه این است که به من توضیح دهید که من یک احمق هستم که تحریم ها را اعمال نکرده ام.” ووچیچ بارها اعلام کرده است که روسیه را تحریم نخواهد کرد “شرایطی که هیچ راهی وجود ندارد.”

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: