دولت ایالات متحده به دنبال این است که از حکم قرص سقط جنین تگزاس جلوگیری کند

دولت ایالات متحده به دنبال این است که از حکم قرص سقط جنین تگزاس جلوگیری کند

پرزیدنت بایدن هفته گذشته متعهد شد که با حکم ممنوعیت قرص سقط جنین، میفپریستون، مبارزه کند.

واشنگتن:

وزارت دادگستری ایالات متحده روز دوشنبه از دادگاه تجدیدنظر خواست تا حکم یک قاضی فدرال در تگزاس را که قرص سقط جنین پرمصرف را در یک پرونده گسترده که به نظر می رسد در دادگاه عالی به پایان می رسد، ممنوع کند، متوقف کند.

قاضی متیو کاکسماریک، منصوب دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق جمهوری خواه، روز جمعه تاییدیه دو دهه ای اداره غذا و داروی میفپریستون را که برای بیش از نیمی از سقط های انجام شده سالانه در ایالات متحده استفاده می شود، لغو کرد.

وزارت دادگستری در یک پرونده قضایی گفت: «حکم فوق‌العاده و بی‌سابقه دادگاه منطقه باید در انتظار تجدیدنظر باقی بماند».

در این پرونده آمده است: “اگر اجازه اعمال شود، حکم دادگاه قضاوت علمی FDA را خنثی می کند و به شدت به زنان آسیب می رساند.” با توجه به اینکه میفپریستون در هر ایالت کاربرد قانونی دارد، این آسیب در سراسر کشور احساس می شود.

وزارت دادگستری از دادگاه استیناف ایالات متحده برای حوزه پنجم خواست تا دستور قاضی منطقه را در انتظار تجدید نظر کامل در این پرونده متوقف کند.

آخرین بن بست ایالات متحده در مورد حقوق باروری زنان تقریباً یک سال پس از آن رخ می دهد که دادگاه عالی تحت سلطه محافظه کاران حکم برجسته Roe v. Wade را که حق زنان را برای سقط جنین برای نیم قرن تضمین می کرد، لغو کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات، هفته گذشته متعهد شد که با حکمی که میفپریستون را ممنوع می کند مبارزه کند و آن را “گامی بی سابقه در سلب آزادی های اساسی از زنان و به خطر انداختن سلامتی آنها” خواند.

بایدن گفت: «این گام بزرگ بعدی به سوی ممنوعیت ملی سقط جنین است که مقامات منتخب جمهوری خواه قول داده اند در آمریکا قانون وضع کنند.»

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه این حکم را محکوم کرد و آن را “حمله ای به مقامات FDA” خواند و هشدار داد که می تواند “دریچه هایی را برای هدف قرار دادن سایر داروها باز کند و از افرادی که به آنها نیاز دارند محروم شود.”

مدت کوتاهی پس از اینکه قاضی در تگزاس تصمیم خود را صادر کرد، یک قاضی در ایالت واشنگتن در یک پرونده جداگانه حکم داد که دسترسی به میفپریستون باید حفظ شود.

قاضی منطقه توماس رایس، منصوب باراک اوباما، گفت میفپریستون “ایمن و قانونی” است و FDA باید دسترسی به آن را در بیش از ده ایالت حفظ کند.

آرای حقوقی متضاد، همراه با درخواست تجدیدنظر، به این معنی است که تقریباً قطعی است که موضوع به دیوان عالی کشور ختم خواهد شد.

میفپریستون یکی از اجزای یک رژیم دو دارویی است که می تواند در ایالات متحده در 10 هفته اول بارداری استفاده شود.

این یک سابقه ایمنی طولانی دارد و FDA تخمین می زند که 5.6 میلیون آمریکایی از زمان تایید آن برای خاتمه بارداری از آن استفاده کرده اند.

– “به افراط گرایان تسلیم نمی شود” –

همانطور که موضوع حساس سیاسی در دادگاه ها مطرح شد، فرمانداران ایالت هایی که سقط جنین در آن ها در پی حکم دیوان عالی سال گذشته قانونی باقی مانده است، برای حمایت از دسترسی به سقط جنین دارویی اقدام کردند.

گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا اعلام کرد که ایالت او ذخیره اضطراری تا دو میلیون قرص میزوپروستول را فراهم کرده است که در ترکیب با میفپریستون استفاده می شود اما می تواند به تنهایی برای ایجاد سقط جنین نیز استفاده شود.

نیوسام گفت: «ما به افراط گراهایی که سعی دارند این خدمات مهم سقط جنین را غیرقانونی کنند تسلیم نخواهیم شد. سقط جنین دارویی در کالیفرنیا قانونی است.

در ماساچوست، فرماندار مائورا هیلی اعلام کرد که ایالت شمال شرقی 15000 دوز میفپریستون به دست آورده است که ذخیره کافی برای یک سال است.

بیش از 250 مدیر اجرایی از شرکت های دارویی و بیوتکنولوژی پیشرو در عین حال نامه ای را امضا کردند و هشدار دادند که حکم یک قاضی بدون آموزش علمی، اختیارات تایید دارو FDA را تضعیف می کند و “ابهاماتی را برای کل صنعت بیو دارو ایجاد می کند.”

حکم قاضی Kacsmaryk پس از آن صادر شد که ائتلافی از گروه های ضد سقط جنین شکایت کردند تا توزیع ملی mifepristone را متوقف کنند.

Kacsmaryk، در تصمیم خود، زبان مورد استفاده مخالفان سقط جنین را پذیرفت و از ارائه دهندگان سقط جنین به عنوان “سقط جنین” یاد کرد و گفت که این دارو برای “کشتن انسان متولد نشده” استفاده می شود.

Kacsmaryk گفت که رژیم دو دارویی که شامل میفپریستون است منجر به “هزاران عارضه نامطلوب برای زنان و دختران” از جمله خونریزی شدید و آسیب روانی شده است.

اما FDA، محققان و داروساز می گویند که تجربه چندین دهه ایمن و موثر بودن دارو را در صورت استفاده طبق توصیه ها ثابت کرده است.

در حالی که او تاییدیه 23 ساله FDA را حفظ کرد، Kacsmaryk اجرای آن را به مدت هفت روز متوقف کرد تا فرصتی برای درخواست تجدیدنظر فراهم شود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)