در نشست اسلام آباد، توافقنامه کلیدی بین چین و طالبان

در نشست اسلام آباد، توافقنامه کلیدی بین چین و طالبان

اسلام آباد:

طالبان با چین و پاکستان توافق کردند که طرح کمربند و جاده را به افغانستان گسترش دهند و به طور بالقوه میلیاردها دلار برای تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی در این کشور تحریم‌شده جذب کنند.

وزیر امور خارجه چین، بیلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه چین و بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی وی روز شنبه در اسلام آباد دیدار کردند و متعهد شدند که در روند بازسازی افغانستان از جمله انتقال دهلیز اقتصادی چین-پاکستان به ارزش 60 میلیارد دلار به کشور تحت حاکمیت طالبان، با یکدیگر همکاری کنند.

بر اساس بیانیه مشترک وزارت خارجه پاکستان که پس از این دیدار منتشر شد، دو طرف توافق کردند که به کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی خود برای مردم افغانستان و افزایش همکاری‌های انکشافی در افغانستان از جمله از طریق گسترش CPEC به افغانستان ادامه دهند.

مقامات چینی و پاکستانی قبلاً در مورد گسترش این پروژه به افغانستان که تحت ابتکار شاخص کمربند و جاده رئیس جمهور شی جین پینگ ساخته شده است که تقریباً یک دهه پیش آغاز شده است، گفتگو کرده اند. دولت طالبان که با کمبود نقدینگی مواجه است، آمادگی خود را برای مشارکت در این پروژه و چشم انداز سرمایه گذاری زیربنایی مورد نیاز ابراز کرده است.

حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی طالبان در تماس تلفنی گفت که امیر خان متقی، دیپلمات ارشد طالبان برای دیدار با همتایان چینی و پاکستانی خود به اسلام آباد سفر کرده و به توافق رسیده است.

طالبان همچنین امیدواری به چین برای افزایش سرمایه‌گذاری در منابع غنی این کشور که تخمین زده می‌شود 1 تریلیون دلار است، داشته باشند. دولت اولین قرارداد خود را در ژانویه با یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی نفت چین برای استخراج نفت از حوزه شمالی آمودریا امضا کرد.

وزرای چین و پاکستان همچنین بر لزوم آزادسازی دارایی های مالی خارج از کشور افغانستان تاکید کردند. دسترسی طالبان به حدود 9 میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در خارج از کشور نگهداری می شود، به دلیل نگرانی از استفاده از منابع مالی برای فعالیت های تروریستی مسدود شده است.

دارایی های منجمد شده

واشنگتن بعداً موافقت کرد که نیمی از آن را برای تقویت اقتصاد آزاد کند، اما پس از اعمال محدودیت‌های تحصیلی و کاری از سوی طالبان در سال گذشته بر زنان افغان، آن را متوقف کرد.

تروریست‌هایی که به مدیران تبدیل شده‌اند، سرمایه‌گذاری‌ها را راهی برای اصلاح اقتصاد با کمبود نقدینگی می‌دانند که پس از توقف کمک‌های بین‌المللی، که 60 درصد از هزینه‌های عمومی را تشکیل می‌داد، پس از خروج هرج‌ومرج نیروهای آمریکایی در سال 2021، متوقف شد.

چین، روسیه و ایران از جمله کشورهایی هستند که روابط گرمی با طالبان دارند. آنها ده ها میلیون دلار به طالبان کمک کرده اند، اما از به رسمیت شناختن رسمی دولت کوتاهی کرده اند.

یک آژانس سازمان ملل هفته گذشته گفت که طالبان امسال به 4.6 میلیارد دلار برای کمک به بیش از دو سوم جمعیت 40 میلیونی کشور که در فقر شدید به سر می برند، نیاز دارد. یک نظرسنجی گالوپ در سال 2022 نشان داد که از هر ده افغان، 9 نفر زنده ماندن با درآمد کنونی خود را «سخت» یا «بسیار دشوار» می دانند.

تجارت‌های چینی به دلیل حملات گروه دولت اسلامی که برای نفوذ با طالبان رقابت می‌کند، نسبت به سرمایه‌گذاری در افغانستان محتاط بوده‌اند. در ماه دسامبر، این گروه شبه‌نظامی اعتبار حمله به هتلی در کابل را که در میان دیپلمات‌ها و تجار چینی محبوبیت داشت، به عهده گرفت.

همچنین حضور جنبش اسلامی ترکستان شرقی، یک گروه جدایی طلب مستقر در سین کیانگ، وجود دارد که پکن را نسبت به گسترش نفوذ خود محتاط نگه داشته است.

دومین سفر متقی به پاکستان چند روز پس از آن صورت می گیرد که سازمان ملل متحد بر لزوم تعامل با حاکمان طالبان تاکید کرد، زیرا افغانستان با “بزرگترین” بحران انسانی در جهان مواجه است.