در زیر آتش، لولای برزیل تهاجم روسیه به اوکراین را «محکوم» کرد

در زیر آتش، لولای برزیل تهاجم روسیه به اوکراین را «محکوم» کرد

بیانیه لولا یک روز پس از انتقاد آمریکا از اظهارات او در سفر اخیر به چین بر سر اوکراین بیان می شود.

برازیلیا:

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل که به دلیل «تبلیغات روسیه و چین طوطی‌سازی» مورد انتقاد قرار گرفت، روز سه‌شنبه به صراحت «نقض تمامیت ارضی» اوکراین توسط روسیه را محکوم کرد.

کاخ سفید روز دوشنبه از اظهارات لولا در سفر اخیر به چین مبنی بر اینکه واشنگتن در حال “تشویق جنگ” در اوکراین است و اینکه کیف در این درگیری مقصر است، انتقاد کرده بود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: «برزیل بدون توجه به حقایق، تبلیغات روسیه و چین را طوطی وار انجام می دهد.» در حالی که اوکراین نیز از این اظهارات ابراز خشم کرد.

لولا روز دوشنبه در برازیلیا با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که در طول هفته از چندین کشور آمریکای لاتین بازدید می کند، دیدار کرد.

رئیس‌جمهور برزیل روز سه‌شنبه تاکید کرد که دولتش در حالی که «نقض تمامیت ارضی اوکراین را محکوم می‌کند»، از «راه‌حل سیاسی با مذاکره برای مناقشه» نیز دفاع می‌کند.

لولا در طی یک ناهار به افتخار بازدید از رئیس جمهور رومانی کلاوس یوهانیس صحبت می کرد.

سلسو آموریم، مشاور اصلی سیاست خارجی لولا، روز سه شنبه انتقاد از رئیس خود را “پوچ” توصیف کرد.

او گفت: «ما چندین نقطه همگرایی (با روسیه) داریم، اما برزیل در مقاطع مختلف… تهاجم به اوکراین را محکوم کرده است.

برزیل در تحمیل تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل تهاجم روسیه به کشورهای غربی نپیوسته و درخواست‌ها برای تامین مهمات به اوکراین را رد کرده است.

لاوروف روز دوشنبه گفت: روسیه “از دوستان برزیلی ما به دلیل درک روشن آنها از پیدایش وضعیت سپاسگزار است. ما از تمایل آنها برای کمک به یافتن راه هایی برای حل این وضعیت سپاسگزاریم.”

لولا پیشنهاد ایجاد گروهی از کشورها برای میانجیگری در جنگ را داده است.

لاوروف روز سه‌شنبه در ونزوئلا بود و همچنین از کوبا و نیکاراگوئه – همه کشورهایی که دولت‌های چپ‌گرای آنها تحت تحریم‌های آمریکا هستند و با واشنگتن اختلاف دارند- دیدار خواهد کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)