دادگاه ایران حکم ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی را صادر کرد – RT World News

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری میزان، دادگاه نظامی در تهران ده متهم سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی را به زندان محکوم کرد. یک موشک ایرانی در ژانویه 2020 به هواپیمای اوکراینی اصابت کرد و همه 167 مسافر و 9 خدمه آن کشته شدند.

به گزارش میزان، مظنون اصلی، فرمانده سامانه پدافند هوایی ایران که هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ اوکراین را ساقط کرد، به چندین اتهام در مجموع به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

9 متهم دیگر از جمله خدمه سامانه پدافند هوایی، یک فرمانده پایگاه نظامی تهران و یک افسر مرکز کنترل عملیات منطقه و همچنین یک فرمانده پدافند هوایی منطقه به یک تا سه سال پشت میله های زندان محکوم شدند.

متهم اصلی نیز به پرداخت غرامت به بستگان کشته شدگان این حادثه محکوم شد. ایران متعهد شد برای هر قربانی 150000 دلار علاوه بر غرامتی که دادگاه دستور داده است بپردازد.


ظریف: افسر آمریکایی که هواپیمای ایرانی را ساقط کرد مدال گرفت، در حالی که مقصر سرنگونی هواپیمای اوکراینی در زندان است.

دادگاه نیز برخی را تحمیل کرد “مجازات اضافی” این رسانه بدون اشاره به جزئیات بیشتر در مورد متهمان گفت. متهمان هنوز 20 روز فرصت دارند تا نسبت به تصمیم دادگاه تجدید نظر کنند.

نه تهران و نه کی یف تاکنون در مورد این حکم اظهار نظر نکرده اند.

فاجعه سال 2020 در حالی اتفاق افتاد که ایرانی ها در حال آماده شدن برای تلافی احتمالی آمریکا برای حملات موشکی بالستیک این کشور به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق بودند. به گفته تهران، خدمه سامانه پدافند هوایی هواپیمای مسافربری را با موشک بالستیک اشتباه گرفته اند. حملات ایران برای نمایش قدرت و در پاسخ به ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا چند روز قبل انجام شده بود.

تهران سپس این حادثه را یک رشته خطای انسانی و همچنین یک اپراتور خوشحال از سیستم پدافند هوایی مقصر دانست. ایران موافقت کرد در جولای 2020 به اوکراین پرداخت کند، اما این مبلغ در آن زمان مشخص نشد. کی‌یف سپس تهران را به خاطر آنچه که آن را عدم پذیرش مسئولیت و تضمین عدم تکرار چنین حوادثی خواند، مورد انتقاد قرار داد.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: