مکرون متاسف است که درباره اصلاحات بازنشستگی فرانسه اجماع حاصل نشده است

«خشم قابل درک»: مکرون متاسف است که درباره اصلاحات بازنشستگی فرانسه اجماع حاصل نشده است

ماکرون گفت که او «خشم» فرانسوی‌ها از افزایش سن بازنشستگی را درک می‌کند.

پاریس:

رئیس جمهور امانوئل ماکرون روز دوشنبه قاطعانه از اصلاحات بازنشستگی به طور گسترده نامحبوب خود دفاع کرد اما گفت که متأسف است که هیچ اتفاق نظری در مورد این تغییر پیدا نشده است.

مکرون برای اولین بار پس از امضای اصلاحات به قانون، خطاب به فرانسه گفت که «خشم» فرانسوی‌ها از افزایش سن بازنشستگی را درک می‌کند.

ماکرون بامداد روز شنبه این قانون را امضا کرد، درست چند ساعت پس از آن که تغییر بنر آن برای افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال توسط دادگاه قانون اساسی تأیید شد و اتهاماتی را به دنبال داشت که او قانون را در تاریکی شب به طور غیرقانونی وارد می کرد.

پس از سه ماه اعتراض و اعتصاب، چپ و اتحادیه ها متعهد شده اند که تسلیم نشوند و نسبت به تظاهرات گسترده روز کارگر در اول ماه مه هشدار داده اند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت فرانسوی‌ها با این اصلاحات مخالف هستند که دولت با استفاده از مکانیزمی بحث‌برانگیز برای پرهیز از رای‌گیری از پارلمان عبور کرد.

مکرون که از کاخ الیزه صحبت می کرد، از اصلاحات به عنوان “ضروری” دفاع کرد و تاکید کرد که “هیچ کاری انجام ندادن” راه حل نیست.

آیا این اصلاحات پذیرفته شده است؟ بدیهی است که نه.

وی با اشاره به اعتراضاتی که نسبت به اصلاحات به راه افتاده است، افزود: هیچکس به ویژه من نمی‌توانم در برابر این خواست عدالت اجتماعی ناشنوا بمانم.

رئیس جمهور گفت: «پاسخ نه در سختگیری و نه در افراط گرایی می تواند باشد.

محبوبیت شخصی ماکرون در حالی کاهش یافته است که برخی تحلیلگران می گویند که او در مسیر طولانی تا انتخابات 2027، مارین لوپن، رهبر راست افراطی را آغاز کرده است.

– “گوش دادن فایده ای ندارد” –

در همین حال اتحادیه‌ها دعوت از الیزه برای گفتگو را رد کرده‌اند.

در حالی که رئیس جمهور صحبت می کرد، هزاران نفر در خارج از تالارهای شهر در سراسر فرانسه تجمع کردند و با کوبیدن قابلمه ها سعی کردند سخنرانی را خاموش کنند.

Benedicte Gelgehier 57 ساله در پاریس گفت: “او سه ماه است که به ما گوش نداده است. ما این کار را انجام می دهیم تا نشان دهیم که گوش دادن به او نیز فایده ای ندارد.”

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گفتند که پس از سخنرانی، ده ها تن به تظاهرات خودجوش در پایتخت پیوستند و ظروف زباله را آتش زدند و پلیس برای متفرق کردن آنها با گاز اشک آور شلیک کرد.

مخالفان از سراسر جهان گفتند که سخنرانی ماکرون تنها نگرانی ها را در مورد نحوه مدیریت اصلاحات تقویت کرده است.

مارین لوپن، یکی از چهره‌های راست افراطی و نامزد پیشین ریاست‌جمهوری، گفت: «او تصمیم گرفت به فرانسوی‌ها پشت کند و رنج آنها را نادیده بگیرد.

ژان لوک ملانشون، رهبر جناح چپ تندرو گفت که مکرون “کاملاً با واقعیت ارتباط ندارد”.

لوران برگر، رهبر اتحادیه CFDT افزود که این سند حاوی “هیچ چیز مشخصی” برای جنبش کارگری نیست و گفت که مکرون “کلمه ای” در مورد کاهش تنش ها به زبان نیاورده است.

شاید برای رئیس جمهور نگران‌کننده‌تر، اریک سیوتی، رئیس جمهوری‌خواهان راست‌گرا که از اصلاحات حمایت می‌کردند، این سخنرانی را «کاتالوگ آرزوهای خداپسندانه» رد کرد و گفت که «روش مکرون به وضوح تغییر نکرده است».

ماکرون گفت که دولتش به رهبری الیزابت بورن نخست وزیر را موظف کرده است تا 100 روز عملیات “در خدمت فرانسه” را رهبری کند.

– “در محدوده سیلی زدن” –

مکرون گفت که نخست وزیر باید در روزهای آینده یک نقشه راه ارائه دهد که اولین نتایج آن در روز ملی فرانسه در 14 جولای اعلام می شود.

او در ماه می وعده “اعلامیه های بزرگ” از جمله اقدام علیه بزهکاری نوجوانان و همچنین “تقویت کنترل ها علیه مهاجرت غیرقانونی” را داد.

مکرون قبلاً با بورن ناهار خورده بود، سپس با چهره‌های کلیدی حزب خود از جمله ستاره‌های در حال ظهور فوق‌العاده وفادار مانند وزیر دفاع، سباستین لکورنوی 36 ساله و وزیر بودجه گابریل آتال، 34 ساله ملاقات کرد.

چندین منبع نزدیک به ریاست جمهوری به خبرگزاری فرانسه گفتند، اما هیچ تغییری در کابینه در آینده نزدیک برنامه ریزی نشده است.

رئیس‌جمهور، که اغلب درگیر دیپلماسی است، این هفته پس از انتقادهایی مبنی بر عدم برقراری ارتباط با مردم، حداقل یک سفر به داخل فرانسه خواهد داشت.

یکی از وزیران کابینه که خواست نامش فاش نشود، گفت: «من می‌خواهم ماکرون زمان بیشتری را در زمین صرف کند». حتی “در محدوده سیلی خوردن”.

این بحران همچنین در زمان افزایش چالش‌ها در صحنه بین‌المللی برای ماکرون رخ می‌دهد، که در سفر به پکن با اتهامات وارد شدن به چین روبرو شد.

ماکرون 45 ساله در سال 2017 با وعده اصلاحات و سیاست جدید به قدرت رسید. اما مخالفان او را به رفتارهای منزوی و ضد دموکراتیک متهم می کنند.

روزنامه لوموند در سرمقاله ای نوشت: «امانوئل ماکرون هنوز برای مقابله با بحران اجتماعی و سیاسی که به طور خطرناکی به آن دامن می زند، به پایان نرسیده است».

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)