دادستان ارشد کشور اتحادیه اروپا هدف حمله بمب گذاری شد – RT World News

مقامات بلغارستان قول داده اند که عاملان بمب گذاری کنار جاده ای را پیدا کنند

مقامات در صوفیه اعلام کردند که ایوان گشف، دادستان کل بلغارستان صبح روز دوشنبه هدف سوءقصد قرار گرفت. یک بمب کنار جاده ای هنگامی که کاروان خودروی گشف در حال رانندگی بود منفجر شد.

این حادثه حوالی ساعت 11:45 به وقت محلی، زمانی که گشف از ساموکوف در نزدیکی صوفیه باز می گشت، روی داد. بوریسلاو سارافوف معاون دادستان کل به تلویزیون BNT بلغارستان گفت، در حالی که کاروان خودروی وی در یک پیچ محکم می چرخید، بمب کار گذاشته شده در کنار جاده منفجر شد.

به گفته سارافوف، بمب بوده است “قصد کشتن داشت، نه ارعاب.” وی گفت که این وسیله مملو از ترکش بوده و معادل 3 کیلوگرم TNT مواد منفجره در آن وجود دارد. این انفجار دهانه ای به عرض چهار متر و عمق 40 سانتی متر بر جای گذاشت، اما “به طور معجزه آسایی” کسی زخمی نشد

وزارت کشور تحقیقات مربوط به تروریسم را آغاز کرده و متعهد شده است که عاملان آن را تعقیب کند. تهدید جان و سلامت هر شهروند بلغارستان غیرقابل قبول است و اقدامات ما در دفاع از مردم بوده و خواهد بود. پتار تودوروف، دبیر ارشد این وزارتخانه گفت.


سودآوری کشورهای عضو اتحادیه اروپا از درگیری اوکراین - رسانه

گشف از نوامبر 2019 دادستان کل بلغارستان بوده است. پیش از آن معاون دادستان کل و رئیس دفتر دادستان ویژه بود. با این حال، انتصاب و تصدی او با بحث و جدل همراه بوده است.

انتصاب او با اعتراضات گسترده ای روبرو شد، زیرا سازمان های غیردولتی بلغارستان گشف را به نارسایی اخلاقی برای این شغل، درگیر شدن در پیگرد سیاسی و نقض تفکیک قوا متهم کردند. یکی از دانشمندان علوم سیاسی به گشف لقب داد گورکن دموکراسی بلغاری.

رئیس جمهور رومن رادف در ابتدا انتصاب خود را وتو کرد، اما توسط شورای قضایی لغو شد. گشف در سال 2020 حمله به دفتر رادف را رهبری کرد و دور دیگری از اعتراضات علیه دادستان و دولت نخست وزیر بویکو بوریسف را برانگیخت. پارلمان اروپا از معترضان حمایت کرد و از بلغارستان انتقاد کرد “وخامت قابل توجهی در رعایت اصول حاکمیت قانون، دموکراسی و حقوق اساسی.”

دادستان همچنین پس از امتناع از اجرای قانون جهانی Magnitsky در سال 2022 از ایالات متحده آتش گرفت. گشف قانون آمریکا را یک نامیده بود ابزار اداری و سیاسی واشنگتن که هیچ وزن قانونی در بلغارستان نداشت.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: