حداقل 50 کشته در میانمار در اثر حملات نظامی تجمع شورشیان: گزارش

حداقل 50 کشته در میانمار در اثر حملات نظامی تجمع شورشیان: گزارش

کشور آسیای جنوب شرقی میانمار از زمانی که ارتش قدرت را در فوریه 2021 به دست گرفت، دچار هرج و مرج شده است.

بانکوک:

بر اساس گزارش های رسانه های محلی و شاهدی که خبرگزاری فرانسه با آن تماس گرفت، در حالی که سازمان ملل و قدرت های غربی این حملات را محکوم کردند و خواستار پاسخگویی شدند، ده ها نفر در مرکز میانمار در حملات هوایی سه شنبه کشته شدند.

این کشور آسیای جنوب شرقی از زمان به دست گرفتن قدرت توسط ارتش در کودتای فوریه 2021، در هرج و مرج و اقتصاد آن در حال فروپاشی بوده است.

فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق سازمان ملل متحد گفت که از حملات هوایی مرگبار که به گفته وی قربانیان آن شامل دانش آموزانی بودند که در حال اجرای رقص بودند، “وحشتناک” شده است و این نهاد جهانی خواستار محاکمه مسئولین آن شد.

تعداد کشته شدگان اعتصاب صبح روز سه شنبه در شهرستان دورافتاده کانبالو در منطقه ساگاینگ مشخص نیست.

حداقل 50 کشته و ده ها زخمی توسط بی بی سی برمه ای، ایراوادی و رادیو آسیای آزاد گزارش شده است.

سازمان ملل، گرچه آماری را تایید نکرد، گفت که چندین غیرنظامی کشته شده‌اند و ترک، ارتش میانمار را به بی‌اعتنایی مجدد به “تعهدات قانونی روشن… برای محافظت از غیرنظامیان در انجام خصومت‌ها” متهم کرد.

به گفته استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش «به شدت حمله امروز نیروهای مسلح میانمار را محکوم می‌کند».

این سخنگوی گوترش افزود: «دوباره درخواست خود را از ارتش برای پایان دادن به کارزار خشونت علیه مردم میانمار در سراسر کشور تکرار می‌کند».

واشنگتن گفت که در مورد حملات هوایی «عمیقاً نگران» است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای با استفاده از نام سابق این کشور گفت: «این حملات خشونت آمیز بیشتر بر بی توجهی رژیم به جان انسان ها و مسئولیت آن در قبال بحران وخیم سیاسی و انسانی در برمه پس از کودتای فوریه 2021 تأکید می کند.

«ایالات متحده از رژیم برمه می‌خواهد که خشونت‌های وحشتناک را متوقف کند، اجازه دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه را بدهد و به آرمان‌های دموکراتیک واقعی و فراگیر مردم برمه احترام بگذارد.»

– ‘درد زیاد’ –

منطقه ساگاینگ – در نزدیکی دومین شهر بزرگ کشور، ماندلای – شدیدترین مقاومت را در برابر حکومت ارتش نشان داده است و ماه‌ها درگیری شدید در آنجا ادامه دارد.

کلیپ‌های ویدیویی گرافیکی که در رسانه‌های اجتماعی پخش می‌شوند – فیلم‌هایی که خبرگزاری فرانسه قادر به تأیید آن نیست – اجساد پراکنده در میان خانه‌های ویران را نشان می‌دهد.

یکی از افراد در این ویدئو می‌گوید: «اگر فریاد شما را بشنویم، شما را نجات می‌دهیم». “لطفا جیغ بزن!”

یک امدادگر مرتبط با یک گروه نیروی دفاع مردمی ضد کودتا به خبرگزاری فرانسه گفت که زنان و کودکان در میان کشته شدگان هستند.

وی پس از بازیابی اجساد و انتقال قربانیان برای مداوا، تعداد قربانیان را تا 100 نفر تخمین زد.

وزارت خارجه آلمان در توئیتی اعلام کرد که آنها حمله هوایی ارتش #میانمار را که منجر به کشته شدن ده ها غیرنظامی از جمله بسیاری از کودکان شد، به شدت محکوم می کند و افزود: ما از رژیم انتظار داریم که فورا به خشونت علیه مردم خود پایان دهد.

قبل از حمله هواپیماهای نظامی به روستای پازی گی، تعداد زیادی از مردم محلی برای جشن افتتاح دفتر نیروی دفاعی محلی تجمع کرده بودند.

دولت وحدت ملی میانمار، یک نهاد در سایه تحت سلطه قانونگذاران سابق حزب آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شده غیرنظامی، این اعتصاب را به عنوان یک “اقدام شنیع” محکوم کرد.

در بیانیه ای آمده است: «ما… درد بزرگی را که خانواده های متاثر از این فاجعه احساس کردند، شریک هستیم.

ارتش که مبارزان ضد کودتا را به تروریست بودن متهم می کند، به دلیل تخریب روستاها، کشتار دسته جمعی و حملات هوایی علیه غیرنظامیان با محکومیت بین المللی روبرو شده است.

بیش از 30 نفر که در یک صومعه پناه گرفته بودند در ماه مارس در ایالت شان کشته شدند.

شورشیان گفتند که سال گذشته، یک حمله هوایی نظامی به کنسرتی که توسط ارتش استقلال کاچین در ایالت شمالی کاچین برگزار شد، حدود 50 نفر را کشت و بیش از 70 نفر را زخمی کرد.

در یک رژه نظامی ماه گذشته، رهبر حکومت نظامی مین آنگ هلائینگ قول داد به سرکوب مخالفان ادامه دهد.

ارتش ماه گذشته تمدید شش ماهه وضعیت اضطراری را اعلام کرد و انتخاباتی را که وعده داده بود تا ماه اوت برگزار کند، به تعویق انداخت زیرا کنترل کافی از کشور را برای رای دادن نداشت.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)