جو بایدن می گوید اوکراین از جت های اف-16 برای ورود به روسیه استفاده نمی کند

جو بایدن می گوید اوکراین از جت های اف-16 برای ورود به روسیه استفاده نمی کند

جو بایدن همچنین از بسته 375 میلیون دلاری کمک نظامی به اوکراین خبر داد. (فایل)

هیروشیما، ژاپن:

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز یکشنبه گفت که از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین “ضمانت قطعی” دریافت کرده است که از جنگنده‌های F-16 ارائه شده توسط غرب برای ورود به خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

جو بایدن در پایان نشست رهبران جهان به خبرنگاران در هیروشیما، ژاپن گفت که می‌توان از هواپیماهای جنگی F-16 «هرجا که نیروهای روسیه در اوکراین و منطقه هستند» استفاده کرد.

او گفت که «بسیار بعید» است که این هواپیماها در هر حمله اوکراینی در هفته‌های آینده مورد استفاده قرار گیرند، اما نیروهای اوکراینی ممکن است برای دفاع از خود در برابر نیروهای روسی فراتر از توان فعلی خود به چنین سلاح‌هایی نیاز داشته باشند.

رهبران گروه هفت (G7) از ثروتمندترین دموکراسی‌ها روز یکشنبه در هشداری به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که مدعی است شهر باخموت در شرق روسیه را تصرف کرده است، اعلام کردند که از حمایت از اوکراین عقب نشینی نخواهند کرد.

جو بایدن در آخرین روز اجلاس سه روزه G7، بسته 375 میلیون دلاری کمک نظامی شامل توپخانه و خودروهای زرهی به اوکراین را اعلام کرد.

جو بایدن در جریان نشست سران به رهبران گروه 7 گفت واشنگتن از برنامه های آموزشی مشترک متحدان برای خلبانان اوکراینی در هواپیماهای جنگی اف-16 حمایت می کند، اگرچه کیف تعهدات عمومی و مشخصی را برای تحویل جت های جنگنده به دست نیاورده است.

ولودیمیر زلنسکی روز یکشنبه گفت مطمئن است که کیف پس از ماه ها لابی برای هواپیماها، جت های جنگنده F-16 را از غرب دریافت خواهد کرد.

پرزیدنت بایدن به خبرنگاران گفت که این موضوع را با رئیس جمهور زلنسکی در دیدار خصوصی آنها مورد بحث قرار داده است. او گفت که اف-۱۶ها به عنوان مثال در رابطه با باخموت به نیروهای اوکراینی کمک نمی‌کردند، اما می‌توانستند «تفاوت بزرگی از نظر توانایی مقابله با آنچه در راه است ایجاد کنند».

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)