جو بایدن به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره تحریم های بی سابقه در صورت حمله به اوکراین هشدار داد

بایدن به ولادیمیر پوتین درباره تحریم‌های بی‌سابقه در صورت حمله به اوکراین هشدار داد

جو بایدن یک روز پس از گفتگوی دو ساعته از طریق لینک ویدئویی، گفت که ولادیمیر پوتین “پیام” را دریافت کرده است.

واشنگتن:

جو بایدن، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه گفت که به ولادیمیر پوتین همتای روس خود درباره تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا در صورتی که نیروهای روسی در مرز اوکراین دست به حمله بزنند، هشدار داده است.

یک روز پس از گفتگوی دو ساعته از طریق لینک ویدئویی، بایدن گفت که پوتین “پیام” را دریافت کرده است.

بایدن به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «من کاملاً روشن کردم که اگر او واقعاً به اوکراین حمله کند، عواقب شدید، عواقب شدیدی در پی خواهد داشت – پیامدهای اقتصادی که تا به حال ندیده یا دیده نشده است».

اما بایدن افزود که اعزام نیروهای آمریکایی برای مقابله با روسیه «روی میز نیست».

اولاف شولز، صدراعظم جدید آلمان، با افزودن بر فشار دیپلماتیک بر رهبر کرملین، نسبت به “عواقب” خط لوله نورد استریم 2، پروژه عظیم روسیه برای انتقال گاز طبیعی به آلمان، هشدار داد.

شولتز در مصاحبه‌ای با تلویزیون دی ولت در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند استفاده از خط لوله را به عنوان اهرمی برای جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین تصور کند، گفت که دولت او می‌خواهد “تخلف ناپذیری مرزها رعایت شود” و “همه می‌دانند که عواقبی در پی خواهد داشت.” اگر اینطور نبود.”

کاخ سفید بلافاصله پس از نشست ویدیویی پیشنهاد داده بود که توقف خط لوله نورد استریم 2 می تواند بخشی از یک پاسخ اقتصادی باشد، اگرچه این موضوع در اروپا که به شدت به منابع انرژی روسیه متکی است بحث برانگیز است.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد که روسیه با «پیامدهای استراتژیک و عظیم» روبرو خواهد شد.

با این حال پوتین از جابجایی 100000 سرباز روسیه به مرز اوکراین دفاع کرد و این را اقدامی تدافعی در میان ترس کرملین از کشاندن جمهوری سابق شوروی به حوزه ناتو توصیف کرد.

پوتین در یک کنفرانس خبری با نخست وزیر یونان، کیریاکوس میتسوتاکیس گفت: روسیه سیاست خارجی صلح آمیز دارد، اما حق دارد از امنیت خود دفاع کند.

او گفت: «ما نمی‌توانیم نگران دورنمای پذیرش احتمالی اوکراین در ناتو نباشیم، زیرا بدون شک استقرار نیروهای نظامی، پایگاه‌ها و تسلیحات مناسبی که ما را تهدید می‌کنند، به دنبال خواهد داشت».

رهبر روسیه تاکید کرد که گسترش ناتو به سمت شرق یک موضوع “بسیار حساس” برای روسیه است.

دولت متمایل به غرب اوکراین می‌خواهد به ائتلاف نظامی ناتو بپیوندد، اما به هیچ‌وجه نزدیک به پذیرش نیست. نیروهای روسی در حال حاضر شبه جزیره کریمه اوکراین را اشغال کرده‌اند و نیروهای جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه یک قلمرو حامی مسکو را ایجاد کرده‌اند که بخشی از شرق اوکراین را پوشش می‌دهد.

– سربازان آمریکایی؟ –

بایدن گفت که علاوه بر اقدامات اقتصادی، حمله جدید روسیه به اوکراین باعث تقویت حضور نظامی آمریکا در قلمرو متحدان فعلی ناتو در شرق اروپا خواهد شد.

او گفت: “احتمالاً از ما خواسته می شود که حضور خود را در کشورهای ناتو تقویت کنیم تا به ویژه آنهایی که در جبهه شرقی هستند، اطمینان حاصل کنیم. علاوه بر آن، من به صراحت اعلام کردم که ما یک قابلیت دفاعی برای اوکراینی ها نیز ارائه خواهیم کرد.”

ایالات متحده از نزدیک با ارتش اوکراین همکاری می کند و میلیون ها دلار تسلیحات ارائه کرده است. با این حال، بایدن گفت که اعزام نیروهای آمریکایی برای دفاع از اوکراین بدون توافق ناتو منتفی است.

بایدن گفت: «این ایده که ایالات متحده قصد دارد به طور یکجانبه از زور برای مقابله با حمله روسیه به اوکراین استفاده کند، در حال حاضر مورد توجه نیست. ما یک تعهد اخلاقی و یک تعهد قانونی در قبال متحدان خود در ناتو بر اساس ماده پنج داریم. این یک تعهد مقدس است. این تعهد شامل… اوکراین نمی شود.»

بایدن گفت: «اما این بستگی به این دارد که بقیه کشورهای ناتو نیز مایل به انجام آن باشند.»

بایدن با توجه به ادعای روسیه مبنی بر اینکه گسترش ناتو به مناطق شوروی سابق تهدیدی است، گفت که مسکو و متحدان اصلی ناتو در سطح بالایی روی این موضوع کار می‌کنند که آیا ما می‌توانیم برای کاهش دما در امتداد شرق تلاش کنیم یا نه. جلو.”

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که گفته است برای مذاکره با پوتین آماده است، از نشست ویدیویی روز سه‌شنبه استقبال کرد.

زلنسکی گفت: «من فکر می کنم مثبت است که رئیس جمهور ایالات متحده با رئیس جمهور روسیه صحبت کرد.

او قرار است روز پنجشنبه با بایدن گفتگو کند.

اوکراین از سال 2014، مدت کوتاهی پس از تصرف کریمه از سوی مسکو، با جدایی طلبان طرفدار روسیه در مناطق شرقی لوگانسک و دونتسک خود می جنگد.

کی‌یف و متحدان غربی آن کرملین را به حمایت از جدایی‌طلبان با پوشش نظامی، مالی و سیاسی متهم می‌کنند – ادعاهایی که مسکو آن را رد می‌کند – در درگیری که جان بیش از 13000 نفر را گرفته است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)