جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، تایوان را به اجلاس سران دموکراسی دعوت کرد، چین در فهرست گنجانده نشد

بایدن تایوان را به اجلاس سران دموکراسی دعوت کرد، چین در فهرست گنجانده نشد

جو بایدن تایوان را به یک نشست مجازی درباره دموکراسی در کنار بیش از 100 کشور دعوت کرده است (پرونده)

واشنگتن:

جو بایدن تایوان را به یک نشست مجازی درباره دموکراسی در کنار بیش از 100 کشور دعوت کرده است – اقدامی که باعث خشم چین می شود، چینی که در لیست نیست.

این کنفرانس وعده تبلیغاتی رئیس جمهور ایالات متحده بود که مبارزه بین دموکراسی ها و “دولت های خودکامه” را در مرکز سیاست خارجی خود قرار داده است.

“اجلاس برای دموکراسی” به صورت آنلاین در تاریخ 9 و 10 دسامبر قبل از یک نشست حضوری در دومین دوره آن در سال آینده برگزار می شود.

این جلسه مدت ها تبلیغ می شد، اما لیست مهمانان – که روز سه شنبه در وب سایت وزارت امور خارجه منتشر شد – به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

جای تعجب نیست که رقبای اصلی آمریکا، چین و روسیه در آن حضور ندارند.

اما ایالات متحده از تایوان دعوت کرد که آن را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی شناسد، اما آن را به عنوان یک دموکراسی نمونه معرفی می کند.

چین از هرگونه استفاده از کلمه “تایوان” که حس مشروعیت بین المللی را به جزیره خودگردان دموکراتیک می دهد که پکن ادعا می کند بخشی از قلمرو خود است و متعهد شده است روزی آن را – در صورت نیاز با زور – تصرف کند، مخالفت می کند.

این اقدام ایالات متحده تضمین می‌شود که تنش‌ها بین دو ابرقدرت را بیشتر شعله‌ور کند.

جولیان کو، استاد حقوق دانشگاه هافسترا که تخصص هایش در توئیتر آمده است: “من موافقم تایوان بیش از آنکه واجد شرایط باشد، اما به نظر می رسد که این تنها دولت دموکراتیکی است که از دولت ایالات متحده دعوت شده است که به طور رسمی آن را به رسمیت نمی شناسد. بنابراین گنجاندن آن کار بزرگی است.” چین را شامل می شود.

دموکراسی در حال افول

ترکیه، متحد ایالات متحده در ناتو که رئیس جمهور آن رجب طیب اردوغان توسط بایدن به عنوان “خودکار” لقب گرفت، در این لیست قرار نگرفت.

در خاورمیانه فقط اسرائیل و عراق دعوت شده بودند. متحدان سنتی عرب ایالات متحده – مصر، عربستان سعودی، اردن، قطر و امارات متحده عربی – همگی غایب هستند.

بایدن همچنین از برزیل دعوت کرد که توسط رئیس جمهور جنجالی راست افراطی ژایر بولسونارو رهبری می شود.

در اروپا، لهستان با وجود تنش‌های مکرر با بروکسل بر سر احترام به حاکمیت قانون، نماینده دارد، اما ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست افراطی مجارستان، نماینده این کشور نیست.

در سمت آفریقا، جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، آفریقای جنوبی، نیجریه و نیجر دعوت شده اند.

لاله اصفهانی از بنیادهای جامعه باز به خبرگزاری فرانسه گفت: «برای این اجلاس ابتدایی… موردی برای ورود مجموعه وسیعی از بازیگران به اتاق وجود دارد: این امر تبادل ایده‌های بهتری را نسبت به تعیین سطح عالی برای صلاحیت فراهم می‌کند. .

به جای استفاده از این اجلاس به عنوان یک نشست ضد چین، اصفهانی از بایدن خواست تا به “زوال جدی دموکراسی در سراسر جهان – از جمله مدل های نسبتا قوی مانند ایالات متحده” بپردازد.

این اجلاس در حالی سازماندهی می شود که دموکراسی در کشورهایی که ایالات متحده امیدهای زیادی در آنها بسته بود، دچار شکست شده است.

سودان و میانمار کودتاهای نظامی را تجربه کرده اند، اتیوپی در بحبوحه درگیری است که به گفته دیپلمات های آمریکایی می تواند منجر به “انفجار” آن شود، و طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی پس از دو دهه قدرت را در افغانستان به دست گرفتند.