جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در بحبوحه تنش‌های اوکراین برای مذاکره آماده شدند

جو بایدن و ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه در بحبوحه تنش‌های اوکراین برای مذاکره آماده شدند

بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و پوتین از روسیه از روز جمعه انتظار می رفت که یک تماس ویدیویی داشته باشند. (فایل)

واشنگتن:

کرملین و واشنگتن اعلام کردند که همزمان با افزایش تنش ها بر سر اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی او روز سه شنبه از طریق ویدئو کنفرانس گفتگو خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری های روسی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز شنبه گفت که این گفتگو در عصر به وقت روسیه انجام می شود و دو رهبر مدت آن را تعیین می کنند.

بیانیه کاخ سفید نیز این مذاکرات را تایید کرد و گفت که رهبران در مورد طیف وسیعی از موضوعات از طریق یک لینک ویدئویی امن گفتگو خواهند کرد.

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی در بیانیه‌ای گفت: «پرزیدنت بایدن بر نگرانی‌های آمریکا در مورد فعالیت‌های نظامی روسیه در مرز با اوکراین تأکید خواهد کرد و بر حمایت ایالات متحده از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید خواهد کرد».

بایدن روز جمعه گفت که انجام هرگونه تهاجم به اوکراین را برای روسیه «بسیار بسیار دشوار» خواهد کرد، زیرا هشدار داده بود که ممکن است یک حمله در مقیاس بزرگ برای ماه آینده برنامه ریزی شود.

واشنگتن و کی یف می گویند مسکو نیروهای خود را در نزدیکی مرزهای اوکراین جمع آوری کرده است و روسیه را به برنامه ریزی برای تهاجم متهم می کند.

روسیه هرگونه نیات خصمانه را رد کرده و غرب را به تحریک، به ویژه با تمرینات نظامی در دریای سیاه که بخشی از حوزه نفوذ خود می داند، متهم کرده است.

از روز جمعه انتظار می رفت بایدن و پوتین با یکدیگر تماس ویدیویی داشته باشند.

“ضمانت های امنیتی”

بایدن به خبرنگاران در واشنگتن گفت که «جامع‌ترین و معنی‌دارترین مجموعه ابتکارات را جمع‌آوری می‌کند تا ادامه دادن و انجام کاری که مردم نگران هستند برای آقای پوتین بسیار بسیار دشوار باشد».

و روز شنبه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در اظهاراتی پس از سخنرانی در کالیفرنیا، آشکارا اعلام کرد که تهدید حمله را جدی می گیرند.

او در پاسخ به این سوال که چقدر نگران است، گفت: «آنها قبلاً حمله کرده اند.

“و به این ترتیب که ما به تعداد نیروهایی که در منطقه مرزی هستند نگاه می کنیم، همانطور که به برخی از چیزهایی که در فضای اطلاعات رخ می دهد نگاه می کنیم، همانطور که به آنچه در حوزه سایبری در حال وقوع است نگاه می کنیم، واقعا نگرانی ما را افزایش می دهد. آستین گفت.

ما مطمئناً متعهد به کمک به اوکراین برای دفاع از قلمرو مستقل خود هستیم.»

مسکو در سال 2014 کریمه را از اوکراین تصرف کرد و از آن زمان از جدایی طلبانی که با کی یف در شرق این کشور می جنگند حمایت می کند. این درگیری بیش از 13000 کشته بر جای گذاشته است.

در همین حال، مسکو می خواهد شاهد پایان گسترش ناتو به سمت شرق باشد، پس از اینکه بسیاری از اروپای شرقی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به این اتحاد پیوستند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا خواست تا «ضمانت‌های امنیتی» ارائه کند که ناتو به مرزهای روسیه نزدیک‌تر نخواهد شد.

با وجود افزایش تماس بین دو رقیب از زمان دیدار پوتین و بایدن برای اولین بار در نشست ژنو در ماه ژوئن، تنش ها همچنان بالاست.

علاوه بر درگیری اوکراین، روسیه و ایالات متحده پس از چندین موج اخراج دیپلماتیک، همچنان بر سر حملات سایبری و کارکنان سفارت‌های خود به بحث و جدل ادامه می‌دهند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)