جنجال بر سر ویدیوی ویروسی دالایی لاما

دالایی لاما، رهبر معنوی تبت پس از انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی که نشان می‌دهد از پسری می‌خواهد “زبانم را بمکد” عذرخواهی کرد. “کلیپی در حال پخش است که ملاقات اخیری را نشان می دهد که یک پسر جوان از حضرتش از دالایی لاما پرسید که آیا می تواند او را در آغوش بگیرد. معظم له مایل است از پسر و خانواده اش و همچنین دوستان بسیارش در سراسر جهان عذرخواهی کند. دفتر مقام معظم رهبری در بیانیه‌ای اعلام کردند، برای صدمه‌ای که ممکن است سخنان او ایجاد کرده باشد.

جنجال چیست؟

این حادثه طی یک تعامل در 28 فوریه در یک رویداد در مک لئود گنج، در حومه دارمشالا رخ داد. مطابق با روزنامه گاردینحدود 100 دانش آموز مدرسه در این مراسم که در یک معبد سازماندهی شده بود، حضور داشتند.

یکی از دانش آموزان حاضر در آنجا با میکروفون از دالایی لاما پرسید که آیا می تواند او را در آغوش بگیرد. پیرمرد 87 ساله از پسر خواست تا روی سکویی که در آن نشسته بود بالا بیاید.

سپس راهب در حالی که پسر برای ادای احترام به او خم شده بود، بوسه ای بر لبانش کاشت. سپس زبانش را در حالی که پیشانی خود را روی پیشانی پسر قرار داده بود بیرون آورد و از کودک خواست آن را بمکد. خروجی گفت که پسر در حالی که دالایی لاما می خندید دور شد و پسر را برای در آغوش گرفتن دیگر به داخل کشید.

واکنش ها

این ویدیو توسط یکی از حاضران ضبط شد و بیش از 1 میلیون بازدید جمع کرد. کاربران توییتر این فیلم را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و آن را “ممکن” و “کاملاً بیمار” خواندند.

یکی از کاربران در توییتی نوشت: “از دیدن این نمایش توسط #دالایی_لاما کاملا شوکه شدم. در گذشته نیز او مجبور شده بود به خاطر نظرات جنسی خود عذرخواهی کند. اما گفتن – حالا زبانم را برای یک پسر کوچک بمکید، نفرت انگیز است.”

دیگری گفت: “من چه چیزی را دیدم؟ آن کودک باید چه احساسی داشته باشد؟ منزجر کننده.”

فرهنگ تبتی و زبان درود

طبق یک سال 2014 بی بی سی در مقاله، زبان درآوردن را می توان بی ادبی دانست، اما در تبت، این روشی برای احوالپرسی است. این یک سنت توسط مردم تبت از قرن نهم، زمانی که منطقه توسط لانگ دراما، که به زبان سیاه شهرت داشت، اداره می شد، بوده است.

پس از مرگ پادشاه، زمانی که از مردم محلی خواسته شد تأیید کنند که شبیه او (یا تناسخ او) نیستند، شروع به نشان دادن زبان خود کردند.

مؤسسه مطالعات شرق آسیا، UC Berkeley نیز در مقاله 2014 خود به این موضوع اشاره کرده است. این مؤسسه در وب‌سایت خود گفت که بیرون آوردن زبان نشانه احترام یا موافقت است و اغلب به عنوان تبریک در فرهنگ سنتی تبت استفاده می‌شود.

جنجال های دیگر مربوط به دالایی لاما

در سال 2019، دالایی لاما عذرخواهی کرد که گفت اگر جانشین او یک زن باشد، باید “جذاب” باشد. این اظهارات که در سراسر جهان مورد انتقاد قرار گرفت، در مصاحبه ای با The بی بی سی.

در همان سال، او پس از گفتن «اروپا متعلق به اروپایی‌ها» در مورد مهاجران، جنجالی را به راه انداخت. رهبر معنوی این سخنان را در کنفرانسی در مالمو سوئد بیان کرد و گفت که پناهندگان باید به کشورهای بومی خود بازگردند.

در سال 2018، او گفت که مهاتما گاندی می‌خواست نخست‌وزیری را به محمد علی جناح بدهد، اما جواهر لعل نهرو به دلیل «خودمحور بودن» امتناع کرد. او افزود که اگر مهاتما گاندی محقق می شد، هند و پاکستان متحد می ماندند. رهبر معنوی تبت بعداً به خاطر اظهارات خود عذرخواهی کرد.

دالایی لاما چهره شناخته شده جهانی جنبش برای خودمختاری تبت باقی می ماند. او در سال 1959 پس از قیام ناموفق علیه حاکمیت چین در تبت به هند گریخت و از سوی پکن به عنوان یک جدایی طلب تلقی می شود.

ماه گذشته، دالایی لاما یک پسر مغولستانی هشت ساله متولد ایالات متحده را به عنوان دهمین خلخا جتسون دامپا رینپوچه، سومین رتبه برتر در بودیسم تبتی، معرفی کرد.