جت چینی “مانور تهاجمی” را در نزدیکی هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی انجام داد

تماشا کنید: جت چینی

پس از این حادثه، ایالات متحده اعلام کرد که به پرواز و عملیات خود در هر کجا که قوانین بین المللی اجازه دهد، ادامه خواهد داد.

واشنگتن:

آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد یک جنگنده چینی یک مانور «تهاجمی غیر ضروری» را در نزدیکی یک هواپیمای نظامی آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی در حریم هوایی بین المللی انجام داد.

در بیانیه ای، فرماندهی نظامی ایالات متحده که مسئول اقیانوس هند و اقیانوسیه است، گفت که هواپیمای J-16 چینی این مانور را هفته گذشته انجام داد و هواپیمای آمریکایی RC-135 را مجبور کرد تا از میان تلاطم های ناشی از آن عبور کند.

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده به پرواز، دریانوردی و عملیات – با خیال راحت و مسئولانه – در هر کجا که قوانین بین المللی اجازه دهد، ادامه خواهد داد.

ویدئویی نشان می‌دهد که یک جت جنگنده از جلوی دماغه هواپیمای آمریکایی می‌گذرد و کابین هواپیمای RC-135 در این آشفتگی می‌لرزد.

سفارت چین در واشنگتن بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. در گذشته چین گفته بود که فرستادن کشتی ها و هواپیماهای آمریکا به دریای چین جنوبی برای صلح خوب نیست.

چنین رهگیری هایی گهگاه اتفاق می افتد. در ماه دسامبر، یک هواپیمای نظامی چینی به فاصله 10 فوتی (3 متری) یک هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده رسید و آن را مجبور به انجام مانورهای فراری برای جلوگیری از برخورد در حریم هوایی بین المللی کرد.

این رویارویی به دنبال آن چیزی بود که ایالات متحده آن را روند اخیر رفتار خطرناک فزاینده هواپیماهای نظامی چین می نامد.

این حادثه پیش از آن رخ داد که چین درخواست لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده برای دیدار در حاشیه نشست امنیتی آسیایی شانگری لا در این هفته در سنگاپور را رد کرد.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت که چین از سال 2021 به بیش از 12 درخواست برای گفتگو با پنتاگون پاسخ نداده است.

روابط بین چین و ایالات متحده متشنج بوده است، با اصطکاک بین دو اقتصاد بزرگ جهان بر سر همه چیز از تایوان و سوابق حقوق بشر چین گرفته تا فعالیت نظامی این کشور در دریای چین جنوبی.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)