تورم در پاکستان بحران زده به رکورد 37.97 درصد رسید

تورم در پاکستان بحران زده به رکورد 37.97 درصد رسید

در بین اقلام خوراکی، سیب زمینی، آرد گندم، چای، گندم و تخم مرغ و برنج بیشترین افزایش قیمت را داشتند. (فایل)

مشکلات برای پاکستان درگیر امروز ادامه یافت و داده های رسمی نشان می دهد که تورم سالانه آن در ماه می به رکورد 37.97 درصد افزایش یافته است. رقم پاکستان بالاترین رقم در جنوب آسیا است و بالاتر از سریلانکا است که تورم سالانه آن در ماه می 25.2 درصد بود.

داده های منتشر شده توسط اداره آمار نشان می دهد که مشروبات الکلی و تنباکو با 123.96 درصد بیشترین افزایش سال به سال را داشته اند، پس از آن تفریح ​​و فرهنگ با 72.17 درصد و حمل و نقل با 52.92 درصد قرار دارند. هزینه غذاهای فاسد نشدنی نیز بیش از 50 درصد افزایش یافت

افزایش سرسام‌آور تورم در پاکستان در پس‌زمینه یک بحران اقتصادی بزرگ ناشی از مجموعه‌ای از عوامل از جمله بدهی خارجی بالا، ارز ضعیف و کاهش ذخایر ارز خارجی رخ می‌دهد. بحران جهانی انرژی و سیل های ویرانگر که یک سوم کشور را در سال 2022 زیر آب برد، نیز به این بحران کمک کرده است.

به چالش‌های این کشور یک بحران سیاسی اضافه می‌شود و بازداشت کوتاه عمران خان نخست‌وزیر سابق در ماه آوریل منجر به خشونت‌های خیابانی مرگبار شد. اعداد تورم نیز یک هفته قبل از برنامه ریزی دولت شهباز شریف، نخست وزیر، به ارائه بودجه سالانه خود می رسد.

در میان اقلام خوراکی، سیب زمینی، آرد گندم، چای، گندم و تخم مرغ و برنج بیشترین افزایش قیمت را در اردیبهشت ماه نسبت به سال گذشته داشته اند. در گروه غیرخوراکی کتاب‌های درسی، نوشت افزار، سوخت موتور، صابون لباسشویی، مواد شوینده و جعبه کبریت اقلامی بودند که بیشترین افزایش را داشتند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمد سهیل، یک سرمایه گذار در کراچی، گفت: «این سطح از تورم به شدت بر خانواده های فقیر و طبقه متوسط ​​کشور تأثیر می گذارد که درآمد آنها با هر درصد کاهش می یابد.

بالاترین تورم سال به سال ثبت شده در پاکستان قبل از این، 36.4 درصد در ماه آوریل بود. با افزایش تازه در شاخص قیمت مصرف کننده، متوسط ​​تورم در 11 ماهه (ژوئیه تا مه) در این سال مالی به 29.16 درصد رسید در مقابل 11.29 درصد در سال قبل.