تغییر در حکمرانی جهانی برای مقابله با بحران آب و هوا: گزارش سازمان ملل متحد

تغییر در حکمرانی جهانی برای مقابله با بحران آب و هوا: گزارش سازمان ملل متحد

در این گزارش آمده است که برابری جنسیتی باید در قلب یک سیستم چندجانبه احیا شده باشد. (فایل)

نیویورک:

بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد، برای مقابله بهتر با چالش‌های کنونی و احتمالی مانند بحران آب‌وهوایی و افزایش تهدیدات امنیتی، باید تغییر عمده‌ای در حکمرانی جهانی ایجاد شود.

راه‌اندازی شده توسط هیئت مشاوران سطح عالی سازمان ملل در مورد چندجانبه‌گرایی مؤثر، پیشرفتی برای مردم و سیاره: حکمرانی جهانی مؤثر و فراگیر برای امروز و آینده، طرحی بلندپروازانه برای بازنگری معماری جهانی را ترسیم می‌کند.

هیئت مشورتی به ریاست مشترک الن جانسون سیرلیف، رئیس جمهور سابق لیبریا و استفان لوفون، نخست وزیر سابق سوئد، توسط دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش در سال 2022 منصوب شد و وظیفه مشاوره به کشورهای عضو در مورد مسائل مهم جهانی را داشت. جایی که حکمرانی بهتر می تواند تفاوت ایجاد کند.

آقای لوفون گفت: «نسل های آینده ما را با تصمیماتی که امروز می گیریم قضاوت خواهند کرد.

وی افزود: «چندجانبه‌گرایی می‌تواند کارساز باشد، اما باید بهتر و سریع‌تر عمل کند». “توصیه های مردم محور ما با هدف تقویت همکاری بین المللی و حمایت از اجرای سریع اهداف توسعه پایدار (SDGs) و توافق نامه پاریس (در مورد تغییرات آب و هوا) است.”

جانسون سرلیف با اشاره به اینکه این گزارش ناشی از تعامل یک ساله با سازمان ملل متحد، کشورهای عضو و سایرین برای تقویت همکاری بین‌المللی برای نسل‌های کنونی و آینده است، موافقت کرد: «من مطمئن هستم که این گزارش چارچوبی را ارائه می‌کند که سازمان ملل، کشورهای عضو و سایرین به آن نیاز دارند. صدها شبکه، سازمان و گروه های جامعه مدنی متعهد به رسیدگی به چالش های جهانی هستند.

او گفت: «راه‌حل‌هایی که آنها به اشتراک گذاشتند به نسل‌های فعلی و آینده کمک می‌کند تا از پیامدهای فاجعه‌بار مسیر کنونی ما اجتناب کنند و جهانی پایدارتر، عادلانه‌تر و صلح‌آمیزتر برای مردم و سیاره زمین تضمین کنند.»

این توصیه‌ها شامل تقویت معماری جهانی برای صلح، امنیت و امور مالی، انتقال عادلانه برای اقلیم و دیجیتالی‌سازی، و تضمین عدالت و انصاف بیشتر در تصمیم‌گیری جهانی است.

این گزارش همچنین استدلال می‌کند که برابری جنسیتی باید در قلب یک سیستم چندجانبه تقویت‌شده به همراه توصیه‌هایی باشد تا اطمینان حاصل شود که سیستم شبکه‌ای‌تر، فراگیرتر و مؤثرتر می‌شود.

شش تغییر تحول آفرین این گزارش را تشکیل می دهند: بازسازی اعتماد در چندجانبه گرایی از طریق گنجاندن و پاسخگویی. بازیابی تعادل با طبیعت و تامین انرژی پاک برای همه؛ اطمینان از تأمین مالی فراوان و پایدار که واقعاً ارائه می کند. پشتیبانی از یک انتقال عادلانه دیجیتالی که ارزش داده ها را باز می کند و از آسیب های دیجیتال محافظت می کند. توانمندسازی ترتیبات امنیتی جمعی مؤثر و عادلانه؛ و مدیریت ریسک های فراملی فعلی و نوظهور.

آقای لوفون گفت: «تنش‌های ژئوپلیتیک امروزی نباید مانع رسیدگی به چالش‌های چندگانه و فزاینده امنیت جمعی ما شود».

وی با تاکید بر درخواست گزارش برای تلاش مجدد برای اصلاح شورای امنیت سازمان ملل متحد و تقویت معماری صلح سازمان ملل افزود: “ما باید برای خطرات نوظهور و آینده بهتر درک و آماده شویم؛ ما باید شفافیت و اعتماد بیشتری در روابط بین المللی ایجاد کنیم.” و گسترش روابط بین سازمان ملل متحد و سازمان های منطقه ای.

این گزارش به بررسی‌های جاری منتهی به اجلاس سران آینده در سال 2024 می‌پردازد، جایی که کشورهای عضو راه‌هایی را برای ایجاد پایه‌های همکاری مؤثرتر جهانی در نظر خواهند گرفت.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)