تایوان در حال مذاکره برای بسته 500 میلیون دلاری سلاح از ایالات متحده است

تایوان در حال مذاکره برای بسته 500 میلیون دلاری سلاح از ایالات متحده است

ایالات متحده برای چندین دهه به تایوان سلاح فروخته است. (نمایندگی)

تایپه:

وزیر دفاع این جزیره روز دوشنبه گفت که تایوان انتظار دارد یک بسته تسلیحاتی سریع 500 میلیون دلاری از واشنگتن در سال جاری برای جبران تاخیر در خرید تسلیحات ارائه کند.

این جزیره خودگردان و دموکراتیک تحت تهدید دائمی حمله چین به سر می برد، چینی که ادعا می کند تایوان بخشی از قلمرو آن است که روزی – در صورت لزوم با زور – تصرف می شود.

با افزایش حملات پکن به سمت جزیره، متحد کلیدی تایوان، ایالات متحده، در سپتامبر قانون سیاست تایوان را تصویب کرد – که طبق آن قانون جدید میلیاردها کمک نظامی به تایپه ارائه می کند.

اما تاخیرهایی در تحویل تسلیحات گزارش شده است و چیو کو چنگ، وزیر دفاع تایوان، روز دوشنبه تایید کرد که واشنگتن در حال مذاکره درباره بسته تسلیحاتی جداگانه – و سریع- با تایپه است.

چیو هنگام پرسش در پارلمان درباره بسته «کمک نظامی» به قانونگذاران گفت: «استفاده از بسته 500 میلیون دلاری با هدف اولویت دادن به تأمین کالاهای فوری (برای تحویل فوری) به ما نسبت به هرگونه تأخیر یا تأخیر در تحویل در خرید تسلیحات است.

او گفت: «این باید در سال جاری اجرا شود»، و افزود که بسته 500 میلیون دلاری «در فروش تسلیحات (قبلی) حساب نمی‌شود» و تایوان ابتدا «اولویت‌های» خود را می‌خواهد.

با این حال، او توضیح بیشتری درباره نوع تجهیزاتی که در بسته 500 میلیون دلاری تسلیحات در اولویت خواهد بود، نداد و تنها گفت که جزئیات به زودی از سوی هر دو طرف درهم شکسته خواهد شد.

او گفت: “تخفیف فروش تسلیحات را با ارائه برخی از کالاها یا شبیه سازها یا تجهیزات آموزشی خود جبران می کنند.” بنابراین وقتی اسلحه ها در آینده تحویل داده شوند، می توانیم بلافاصله استفاده از آنها را شروع کنیم.”

ایالات متحده برای چندین دهه به تایوان سلاح فروخته است.

اما این تصمیم در سپتامبر یک گام فراتر می رود — ارائه کمک های امنیتی ایالات متحده به مبلغ 4.5 میلیارد دلار در طول چهار سال، اقدامی که خشم پکن را برانگیخته است.

برخی از موانع در تحویل وجود دارد.

وزارت دفاع تایوان سال گذشته فاش کرد که پس از جنگ روسیه در اوکراین که منجر به کمبود موشک‌های ضد هوایی استینگر شد، به دنبال جایگزین‌هایی است.

هفته گذشته، این وزارتخانه اعلام کرد که واشنگتن به آن اطلاع داده است که اولین هواپیما از 66 جت جنگنده پیشرفته جدید F-16V که قبلاً از ایالات متحده سفارش داده بود، در سه ماهه سوم سال آینده “از کارخانه خارج می شود”.

این تقریباً یک سال عقب‌تر از برنامه زمان‌بندی است و علت آن اختلالات عرضه ناشی از بیماری همه‌گیر است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)