بیش از 71 میلیون نفر در سراسر جهان در سال 2022 آواره داخلی شدند

بیش از 71 میلیون نفر در سراسر جهان در سال 2022 آواره داخلی شدند

17 میلیون جابجایی در داخل اوکراین در سال گذشته اتفاق افتاد.

ژنو، سوئیس:

ناظران روز پنجشنبه گفتند که «طوفان کامل» بحران‌های متداخل ده‌ها میلیون نفر را مجبور به فرار از داخل کشورشان در سال گذشته کرد و تعداد آوارگان داخلی را به رکورد بالایی رساند.

در سال 2022 تعداد بی‌سابقه 71.1 میلیون آواره داخلی ثبت شد – 20 درصد بیشتر از سال قبل – در بحبوحه آوارگی گسترده به دلیل جنگ روسیه در اوکراین و همچنین سیل‌های موسمی که پاکستان را غرق کرد.

بر اساس گزارش مشترک مرکز نظارت بر جابجایی داخلی (IDMC) و شورای پناهندگان نروژ (NRC)، در سال 2022، 60.9 میلیون کامل جابجایی داخلی جدید گزارش شد که برخی از مردم چندین بار در طول سال مجبور به فرار شدند.

این یک رکورد بی سابقه برای جابجایی های داخلی جدید و افزایش 60 درصدی در مقایسه با حدود 38 میلیون جابجایی تازه مشاهده شده در سال 2021 است.

الکساندرا بیلاک، رئیس IDMC به خبرگزاری فرانسه گفت که این رقم “بسیار زیاد” است.

“البته بسیاری از افزایش ها ناشی از جنگ در اوکراین است، اما همچنین سیل در پاکستان، درگیری های جدید و مداوم در سراسر جهان، و تعدادی از بلایای ناگهانی و آهسته شروع شده است که ما از آن دیده ایم. آمریکا تا اقیانوس آرام.”

“بسیار فرار”

سال گذشته، جابجایی‌های داخلی جدید ناشی از درگیری به 28.3 میلیون نفر افزایش یافت – تقریباً دو برابر سال قبل و سه برابر بیشتر از میانگین سالانه در دهه گذشته.

فراتر از 17 میلیون آواره در داخل اوکراین در سال گذشته، هشت میلیون نفر در اثر سیل هیولای پاکستان خانه های خود را ترک کردند.

کشورهای جنوب صحرای آفریقا شاهد حدود 16.5 میلیون آوارگی بود که بیش از نیمی از آنها به دلیل درگیری بود، به ویژه در جمهوری دموکراتیک کنگو و اتیوپی.

انتظار می رود آمار جابجایی داخلی جهانی در سال جاری افزایش یابد، که بخشی از آن ناشی از درگیری های تازه ای مانند خشونت هایی است که سودان را ویران کرد و صدها هزار نفر را مجبور به فرار کرد.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، بیش از 700000 نفر به دلیل جنگی که در 15 آوریل شروع شد آواره داخلی شده اند، در حالی که 150000 نفر دیگر از کشور فرار کرده اند.

بیلاک گفت: «از زمان آغاز… جدیدترین درگیری در آوریل، ما قبلاً همان تعداد جابه‌جایی را ثبت کرده‌ایم که در کل سال 2022 ثبت کرده بودیم.

او با اشاره به اینکه افرادی که به تازگی در اثر جنگ آواره شده اند، به صفوف بیش از سه میلیون نفری که قبلاً در سرتاسر سودان آواره شده اند، می پیوندند، گفت: «به وضوح، وضعیت بسیار ناآرامی در زمین است.

بحران امنیت غذایی

در حالی که آوارگی داخلی یک پدیده جهانی است، نزدیک به سه چهارم آوارگان جهان فقط در 10 کشور زندگی می کنند: سوریه، افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اوکراین، کلمبیا، اتیوپی، یمن، نیجریه، سومالی و سودان.

بسیاری از آنها به دلیل درگیری های حل نشده که سال ها طول کشیده و سال گذشته مردم را مجبور به ترک خانه های خود کرده، آواره مانده اند.

و حتی با افزایش جابجایی‌های مرتبط با درگیری، بلایای طبیعی همچنان عامل اصلی جابجایی‌های داخلی جدید بوده و باعث 32.6 میلیون جابه‌جایی در سال 2022 شد که 40 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

یان اگلند، رئیس NRC، بحران‌های همپوشانی را که باعث جابه‌جایی هرچه بیشتر در سراسر جهان می‌شود به عنوان یک “طوفان کامل” توصیف کرد.

او در بیانیه‌ای گفت: «درگیری‌ها و بلایا در سال گذشته با هم ترکیب شدند و آسیب‌پذیری‌ها و نابرابری‌های از پیش موجود مردم را تشدید کردند و باعث آوارگی در مقیاسی شدند که قبلاً دیده نشده بود».

او گفت: «جنگ در اوکراین همچنین به بحران امنیت غذایی جهانی دامن زد که بیشترین ضربه را به آوارگان داخلی وارد کرد.

این طوفان کامل، سال ها پیشرفت در کاهش گرسنگی و سوء تغذیه جهانی را تضعیف کرده است.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)