بیش از 52 معترض ضد سلطنت در جریان تاجگذاری شاه چارلز دستگیر شدند

بیش از 52 معترض ضد سلطنت در جریان تاجگذاری شاه چارلز دستگیر شدند

پلیس گروه جمهوری و 51 نفر دیگر را در مراسم تاجگذاری پادشاه چارلز دستگیر کرد. (فایل)

لندن:

پلیس روز شنبه رهبر گروه ضد سلطنتی جمهوری و 51 نفر دیگر را در مراسم تاجگذاری پادشاه چارلز دستگیر کرد و گفت که وظیفه آنها برای جلوگیری از اخلال بر حق اعتراض بیشتر است.

صدها نفر از تظاهرکنندگان زردپوش در میان جمعیت 10 نفری که در مسیر راهپیمایی در مرکز لندن حضور داشتند جمع شدند تا از کسانی که در لباس‌های قرمز، سفید و آبی پوشیده بودند متمایز شوند و تابلوهایی با مضمون «پادشاه من نیست» را در دست داشتند.

جمهوری گفت که رهبر آن گراهام اسمیت قبل از شروع راهپیمایی بازداشت شده بود و عکس هایی در رسانه های اجتماعی منتشر شد که نشان می داد افسران پلیس پلاکاردهای تظاهرکنندگان را ضبط می کنند.

فرمانده کارن فیندلی از پلیس متروپولیتن لندن در بیانیه‌ای گفت: «ما کاملاً نگرانی عمومی را پس از دستگیری‌هایی که امروز صبح انجام دادیم درک می‌کنیم.

طی 24 ساعت گذشته، پس از دریافت اطلاعاتی که معترضان مصمم به اخلال در راهپیمایی تاج گذاری هستند، عملیات پلیسی قابل توجهی انجام شد.

جمهوری متعهد شده بود که بزرگترین اعتراض را علیه پادشاه بریتانیا در تاریخ مدرن برگزار کند و معترضان در حالی که شاه چارلز و ملکه کامیلا راهی کلیسای وست مینستر شدند، و هنگامی که این سرویس به طور علنی بر روی بلندگوهای بزرگ پخش می شد، هو شد.

کوین جان، 57 ساله، فروشنده ای از دوون که در میان معترضان بود، گفت: “این منزجر کننده است و به شدت بالاست.”

“این همچنین توسط پلیس به شدت معکوس است زیرا تمام کاری که انجام داده است ایجاد تبلیغات گسترده برای ما است. این کاملاً دیوانه کننده است.”

پلیس دستگیری اسمیت را تایید نکرد. آنها گفتند که به این دلیل عمل کرده اند که معتقدند معترضان به دنبال تخریب بناهای تاریخی عمومی با رنگ و اخلال در “حرکات رسمی” هستند.

فیندلی گفت: «همه این افراد همچنان در بازداشت هستند.

پلیس روز شنبه در بیانیه جداگانه ای اعلام کرد که سه نفر را در اوایل روز بر اساس اطلاعاتی که معترضان قصد داشتند زنگ خطر تجاوز جنسی را به سمت راهپیمایی پرتاب کنند، دستگیر کردند که می توانست اسب های درگیر را بترساند و در نتیجه امنیت عمومی را به خطر بیندازد.

پلیس افزود: در میان اقلامی که در جریان دستگیری ها در منطقه سوهو لندن کشف و ضبط شد، تعدادی زنگ خطر تجاوز جنسی بود.

همچنین در گلاسکو در اسکاتلند و کاردیف در ولز تظاهراتی برگزار شد و شرکت کنندگان در آن تابلوهایی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «سلطنت را لغو کنید، به مردم غذا دهید». در رسانه‌های اجتماعی، بسیاری بحران هزینه‌های زندگی بریتانیا را با شکوه و عظمت مقایسه کردند.

اگرچه معترضان در مقایسه با ده ها هزار نفری که برای حمایت از پادشاه جمع شده بودند در اقلیت بودند، نظرسنجی ها نشان می دهد که حمایت از سلطنت رو به کاهش است و در بین جوانان ضعیف ترین است.

با انتقال تاج از ملکه الیزابت به پسر کمتر محبوبش، فعالان جمهوریخواه امیدوارند که چارلز آخرین پادشاه بریتانیا باشد که تاجگذاری می کند.

کلایو لوئیس، یکی از نمایندگان مخالف حزب کارگر، گفت: “این یک فرد میلیاردر ارثی دارد که در ثروت و امتیاز متولد شده است که اساساً نمادی از نابرابری ثروت و قدرت در جامعه ما است.”

عجیب گران است

در لندن، معترضان خواستار یک رئیس دولت منتخب شدند و گفتند که خانواده سلطنتی در یک دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی مدرن جایی ندارد و به طرز شگفت انگیزی گران است.

یکی از پلاکاردها می گوید: «فکر نمی کنی این همه کمی احمقانه است.

اکثر معترضان ضد سلطنت در میدان ترافالگار در کنار مجسمه برنزی شاه چارلز اول که در سال 1649 سر بریده شد جمع شده بودند و به یک جمهوری کوتاه مدت منجر شد.

از زمانی که چارلز در سپتامبر گذشته به پادشاهی رسید، اعتراضاتی در مراسم سلطنتی صورت گرفت. او در ماه مارس در یک رویداد روز مشترک المنافع در کلیسای وست مینستر مورد حمله قرار گرفت و در نوامبر در یورک با تخم مرغ مورد هدف قرار گرفت.

مرگ ملکه همچنین بحث هایی را در استرالیا، جامائیکا و سایر بخش های کشورهای مشترک المنافع بر سر لزوم حفظ چارلز به عنوان رئیس دولت خود برانگیخته است.

دولت ایالتی نیو ساوت ولز اعلام کرد که تصمیم گرفته است برای صرفه جویی در هزینه، بادبان های خانه اپرای سیدنی را به نشانه تاج گذاری روشن نکند. رویدادهای دیگر کشورهایی که چارلز رئیس دولت است نیز کم اهمیت بود.

در حالی که بسیاری از پادشاهی های اروپایی دیگر آمده اند و رفته اند، یا از نظر مقیاس و اهمیت بسیار کاسته شده اند، خانواده سلطنتی بریتانیا به طرز قابل توجهی انعطاف پذیر باقی مانده است.

در بریتانیا، نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت همچنان خواهان خانواده سلطنتی هستند، اما روند بلندمدت کاهش حمایت وجود دارد.

یک نظرسنجی توسط YouGov در ماه گذشته نشان داد که 64 درصد از مردم بریتانیا گفته اند که علاقه کمی به تاج گذاری دارند یا اصلاً علاقه ندارند. در میان افراد 18 تا 24 ساله، این تعداد به 75 درصد افزایش یافت.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)