بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا به خاطر ویدئویی که کارکنان درباره جشن تعطیلی کریسمس شوخی می‌کنند، عذرخواهی کرد

عذرخواهی نخست‌وزیر بریتانیا برای ویدئوی شوخی کارکنان در مورد جشن تعطیلی کریسمس

بوریس جانسون: “من بی هیچ قید و شرطی به خاطر اهانتی که باعث بالا و پایین کردن کشور شده است عذرخواهی می کنم.”

لندن:

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه پس از انتشار ویدئویی که نشان می‌دهد کارکنانش در حال خنده و شوخی در مورد تجمعی در داونینگ استریت در طول قرنطینه کریسمس COVID-19 در سال گذشته که چنین جشن‌هایی ممنوع شده بود، عذرخواهی کرد.

نخست وزیر جانسون گفت که از دیدن این کلیپ خشمگین شده است و از زمانی که ادعاها در رسانه ها منتشر شده است، بارها به او اطمینان داده شده است که مهمانی در کار نبوده است.

وی با بیان اینکه در صورت نقض قوانین، برخورد انضباطی صورت خواهد گرفت، به مجلس گفت: «بی هیچ قید و شرطی بابت تخلفی که باعث بالا و پایین شدن کشور شده است و از برداشتی که به وجود می‌آید عذرخواهی می‌کنم».

جانسون و وزرای او مکرراً نقض قوانین در تجمعات در اواخر سال 2020 را رد کرده اند، اگرچه روزنامه میرور گفت که جانسون در یک مهمانی ترک صحبت کرد و تیم او گردهمایی با شراب حدود 40 تا 50 نفر داشت.

اما در ویدئویی که توسط ITV پخش شد، آلگرا استراتن، که در آن زمان منشی مطبوعاتی جانسون بود، در یک تمرین در داونینگ استریت 2020 برای یک جلسه توجیهی روزانه در حال خنده و شوخی در مورد گردهمایی نشان داده شد.

در این ویدئو، یکی از مشاوران جانسون از استراتون می پرسد: “من به تازگی گزارش هایی را در توییتر دیدم مبنی بر اینکه جمعه شب جشن کریسمس داونینگ استریت برگزار شد – آیا شما آن گزارش ها را می شناسید؟”

استراتن که در مقابل پرچم های بریتانیا در محل سخنرانی رسمی داونینگ استریت ایستاده است، می خندد و می گوید: «به خانه رفتم». سپس می خندد و لبخند می زند.

“صبر کن. صبر کن. ام. ار. آره.” به نظر می رسد که او برای کلمات گم شده است و به بالا نگاه می کند.

در زمان تجمع داونینگ استریت، ده‌ها میلیون نفر در سراسر بریتانیا از ملاقات با خانواده و دوستان نزدیک برای جشن کریسمس سنتی منع شدند – یا حتی از وداع با بستگان در حال مرگ منع شدند.

“یک شوخی بیمار”

واکنش به این ویدئو تند بود و بسیاری از مردم در توییتر ابراز انزجار کردند که به نظر می رسد داونینگ استریت به خاطر نقض قوانین می خندد. برخی این سوال را مطرح کردند که اگر جانسون محدودیت‌های بیشتری برای کووید اعمال کند، مردم باید از او اطاعت کنند یا خیر.

نزدیک به 146000 نفر بر اثر کووید در بریتانیا جان خود را از دست داده اند و جانسون در حال بررسی این موضوع است که آیا پس از کشف نوع جدید کروناویروس Omicron، محدودیت ها را تشدید کند یا خیر.

تیتر بنر روزنامه دیلی میل، پرفروش ترین روزنامه بریتانیا، «یک شوخی بیمار» بود. مترو گفت: “شماره 10 دلقک های پارتی”. گاردین گفت: پس از فیلمبرداری تیم شماره 10 از شوخی در مورد مهمانی، نخست وزیر به دروغگویی متهم شد.

جانسون در ماه‌های اخیر به دلیل رسیدگی به یک رسوایی نابخردانه، اعطای قراردادهای پرسود کووید، بازسازی آپارتمان داونینگ استریت خود و ادعایی که او به دنبال اطمینان از تخلیه حیوانات خانگی از کابل در خلال عقب‌نشینی پر هرج و مرج غرب بود، با انتقاد شدید روبرو شده است.

کیر استارمر، رهبر حزب کارگر اپوزیسیون گفت که این ویدئو توهینی به کسانی است که از قوانین قرنطینه پیروی کرده اند، زیرا به معنای جدا شدن از خانواده های خود در کریسمس است.

استارمر در بیانیه ای گفت: “آنها حق داشتند انتظار داشته باشند که دولت همین کار را می کند. دروغ گفتن و خندیدن در مورد این دروغ ها شرم آور است.” نخست وزیر اکنون باید پاک شود و عذرخواهی کند.»

ایان بلکفورد از حزب ملی اسکاتلند، دومین حزب بزرگ اپوزیسیون در پارلمان، خواستار کناره گیری جانسون شد.

راجر گیل، قانونگذار حزب محافظه کار گفت که اگر مجلس عوام عمداً در مورد حزب گمراه شده باشد، موضوع استعفا خواهد بود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)