بل هوکس، نویسنده مشهور فمینیست سیاه پوست آمریکایی در ۶۹ سالگی درگذشت

«در قدرت استراحت کن»: بل هوکس، نویسنده مشهور فمینیست سیاه‌پوست آمریکایی در ۶۹ سالگی درگذشت

بل هوکس نویسنده فمینیست سیاه پوست آمریکایی در سن 69 سالگی درگذشت.

واشنگتن:

به گفته خانواده وی، بل هوکس، نویسنده نماد فمینیست سیاه پوست آمریکایی، که به دلیل آثار برجسته خود در زمینه تلاقی جنسیت، نژاد و طبقه شناخته می شود، چهارشنبه در سن 69 سالگی درگذشت.

خواهرزاده او، آبونی موتلی، در توییتر نوشت، هوکس که در سال 1952 به نام گلوریا جین واتکینز متولد شد، هوکس در اوایل روز چهارشنبه در خانه خود در کنتاکی “در محاصره خانواده و دوستان” درگذشت.

در بیانیه منتشر شده توسط موتلی آمده است که خانواده او “عمیقاً از درگذشت خواهر عزیزمان در 15 دسامبر 2021 غمگین هستند.”

او با استفاده از حروف کوچک بل هوک، به افتخار مادربزرگش، بل بلر هوکس، اولین کتاب شعر خود را با نام «و آنجا گریستیم» در سال 1978 منتشر کرد.

او در سال 1981 برای «آیا من یک زن نیستم؟ زنان سیاهپوست و فمینیسم»، که در آن تأثیر تبعیض جنسی و نژادپرستی بر زنان سیاه‌پوست و همچنین نژادپرستی در فمینیسم را بررسی می‌کرد و برای جنبشی فراگیرتر بحث می‌کرد، مورد تحسین قرار گرفت.

او در ادامه حدود 40 اثر از جمله شعر، داستان‌های کودکانه، خاطرات و نقد ادبی منتشر کرد و نه تنها به فمینیسم، نژادپرستی و دیگر مسائل عدالت اجتماعی، بلکه عشق — عاشقانه و فراتر از آن نیز پرداخت.

او در سال 2000 به NPR گفت: “من در مورد عشقی صحبت می کنم که دگرگون کننده است، که ما را هم در زندگی خصوصی و هم در زندگی مدنی ما به چالش می کشد.”

ما می‌توانیم به شیوه‌ای عمیق و عمیق عشق بورزیم که جهان سیاسی را که در آن زندگی می‌کنیم دگرگون کند.»

سخنان او در مورد عشق کانون ادای احترام بسیاری بود که پس از درگذشت او در رسانه های اجتماعی پخش شد.

ایبرام ایکس کندی، مورخ و نویسنده پرفروش «چگونه یک ضد نژادپرست باشیم» سخنان هوکس در مورد «قدرت شفابخش عشق رستگارانه» را برای ده‌ها هزار دنبال‌کننده‌اش توییت کرد و گفت مرگ او «عمیقاً دردناک است».

“همه چیز در مورد عشق” مرا تغییر داد. متشکرم، زنگوله ها. در عشق ما استراحت کن.”

روکسان گی، نویسنده مشهور همکار، که “فمینیست بد” را نوشت، گفت که از دست دادن قلاب ها “غیرقابل محاسبه” است.

او در توییتی نوشت: «ایشان در قدرت باقی بمانند.

خانواده هوکس علت مرگ او را اعلام نکردند، اما کالج بریا در کنتاکی، که او از سال 2004 در آنجا تدریس می کرد، در بیانیه ای اعلام کرد که او “پس از یک بیماری طولانی مدت” درگذشته است.

هوکس که در طول زندگی حرفه‌ای خود جوایز متعددی را دریافت کرد، در سال 1983 پس از مدرک لیسانس از استنفورد، مدرک دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز دریافت کرد و در سال 2018 به تالار مشاهیر نویسندگان کنتاکی راه یافت.

یک متفکر مشهور سیاهپوست، آثار او در بسیاری از دوره‌های دانشگاهی مورد نیاز خوانده شد و در میان جنبش زندگی سیاه‌پوستان برای عدالت نژادی، خوانندگان جدیدی به دست آورد.

راکل ویلیس، فعال و نویسنده، در توییتی نوشت: اما برای کسانی که تنها پس از مرگ او آثار او را کشف کردند، “شرم نیست”. همیشه می‌توانید حرف‌های او را بخوانید و در صفحه با او ملاقات کنید.»

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)